Hartie, Hartie, vrem Hartie!!!

Nu o sa inteleg niciodata dorinta de a “linge hartii” a  romanului! Si nici pasiunea de a se ascunde dupa munti si munti de bibliorafturi, pline de cele mai multe ori cu prostii. Am tot incercat sa gasesc o justificare la indarjirea asta si cred ca singurul motiv real ar fi, poate, sentimentul de importanta pe care il primesti, de buricul pamantului, de habar nu am ce!

O sa va fac o scurta prezentare a situatiei in care se afla una dintre cele mai simple submasuri a PNDR-ului. Una dintre acele submasuri la care teoretic consultantul e in plus! Submasura in cauza este aceea dedicata tinerilor fermieri, care poate fi o rampa de lansare pentru orice afacere de familie cu legume, fructe sau orice alte produse agricole.

Hai sa incepem cu procedura de aprobare a modificarilor aduse planului de afaceri (plan de cultura, plan de valorificare, grafic de implementare si alte multe prostii). Inainte de a merge cu transa finala in mod teoretic trebuie sa corelezi situatia prognozata in planul de afaceri cu situatia reala, din teren, pentru perioada de implementare. Asta ar insemna ca daca in planul de cultura pentru anul 2 ai estimat 2 ha de tomate si 1 ha de castravete si in teren(APIA) ai avut 1, 99 de tomate si 1, 01 de castravete trebuie sa faci solicitare de modificare plan de cultura, plan de valorificare. Documentatia necesara modificarii a 0,01 ha cuprinde vreo 25-30 de pagini, pentru ca implica o copie din Registrul AGRICOL. Ce inseamna asta? Multi dintre noi stim cum e cu Registrele Agricole si corelarea cu APIA, doar cine nu vede nu crede!

De ce este inutila aceasta modificare:

  • Planul de cultura estimat la depunerea cererii de oferta este o ESTIMARE/PROGNOZA dar  in mod normal nu poti controla situatia din teren dupa niste hartii.
  • Atata timp cat vorbim de specii de plante din aceeasi categorie, modificarea este fix pix, 0,01 ha de castravete e fix acelasi lucru cu 0,01 ha de tomate.
  • Daca modificarile aduse respecta criteriile de selectie si eligibilitate nu vad de ce ar mai fi necesara aprobarea Agentiei.
  • Probabil cineva se gandeste ca dle in planul de afaceri a avut 3 ha de porumb si el imi vine cu dovada comercializarii de grau. OKI, dar daca graul s-a comercializat din exploatatia beneficiara de fonduri si cultura figureaza in APIA si registrul agricol, care este problema?
  • Pe site-ul AFIR exista un model tipizat al formularului C3.1 care practic te obliga sa modifici orice virgula, daca aceasta a suferit  modificari in perioada de implementare, de la planul de cultura la graficul de timp.

Trecand la transa de plata finala sau nr. 2:))

In documentele necesare se solicita urmatoarele:

  • Extras din Registrul UNic al APIA pentru verificarea dimensiunii economice a exploatatiei. Deja ne aflam in al nus’ catelea an in care AFIR poate verifica singur singurel datele inregistrare de orice solicitant/beneficiar in baza de date APIA. Pana si eu, ca si consultant, pot verifica in IPA online cererea unica de plata din orice an. In cazul asta, un om al procedurii AFIR, sa imi dea si mie o explicatie logica pentru ce aceste documente? La ce mai exact folosesc? Ca au stampila conform cu originalul si numar de inregistrare de la APIA? MDa..
  • Extras din Registrul AGRICOL. Desi ma repet, nu inteleg, obsesia pentru acest document. Eu ca si beneficiar in orice calcul ma raportez la cererea de plata APIA, nu o sa pot folosi niciodata 0.2 ha de solar in calculul SO daca ele nu sunt declarate si digitizate in APIA. In plus de asta, Cererea UNICA de plata APIA are la baza adeverinta de la primarie si niste documente. Banuiesc  ca  daca ma duc eu la usa la APIA ca am 10 ha si cer subventie si eu nu am nimic, nu ma inscriu aia si pe mine in baza de date. Asta ar insemna ca daca eu am trecut de APIA sunt verificat si nu mai e nevoie de o dubla verificare.
  • Copii de pe facturi, extrase de cont, rapoarte de casa,  atat pentru productia comercializata cat si pentru imputuri (asta pentru cei care la obiective suplimentare au urmat modelul standard al planului de afaceri 2016-2017). In acelasi timp se ataseaza si o copie de pe Registrul de Incasari si PLATI, in care, in mod evident, sunt inregistrare si aceste documente contabile. Ce se intampla in cazul unui beneficiar care vinde la piata, 15 kg de rosii, 12 de usturoi si 3 bucati de salata intr-o zi si la final are un raport Z de 50 de lei? Va spun eu, totul devine tragi-comic, pentru ca momentul completarii declaratiei de venituri (tipizat AFIR) este momentul in care iti dai seama ca esti tampit! Sau ca ai ajuns sa cari apa de la rau cu cosul de nuiele. Am putea foarte usor sa evitam aceasta situatie prin prezentarea DOAR a Registrului de incasari si plati.
  • Exista o serie de tipizate prin care beneficiarul face un fel de rezumat al documentelor si al situatiei din anii de implementare. Nu stiu daca multi ati vazut formatul raportului de executie dar din partea mea NUMAI de BINE. Exista o sectiunea dedicata productiei comercializate, sectiunea care ar trebui sa descrie produsele comercializate, productie obtinuta la ha, productia comercializata, veniturile obtinute din vanzarea fiecarui produs si documentele care dovedesc comercializarea. Acum va rog sa faceti un exercitiu de imaginatie cu nenea care vinde la piata. Mai oameni buni, voi astia care faceti proceduri, hai o saptamana fiecare sa insoteasca un OM din asta, al solarului/serei, care face asta ca pe o afacere mica si apoi reveniti la birou si faceti o procedura pentru viata reala.  Sa vinzi legume nu e ca si cum ai vinde produse din cultura mare, cu tona.
  • Si inca ceva, majoritatea tipizatelor (cu exceptia cererii de plata si a identificarii financiare) incep sau contin urmatoarea sintagma “cunoscând prevederile Codului Penal la falsul în declarații” Chiar toti beneficiarii de fonduri europene pleca de la suspiciunea de HOT?

Si acum intrebarea mea UNICA si DIN TOATE TIMPURILE, care-I faza cu tinerii astia fermieri?! De ce nu vrea nimeni sa le usureze si lor viata? In PNDR 2007-2013 prima data cand am vazut o transa de plata pentru 112 a fost la cineva care avea albine, pai ala avea 250 de pagini la transa de plata, pentru si mai putini bani decat acum!! Cum sa ai 250 de pagini la un ajutor de 25.000 euro? Cum este posibil? Cam tot in situatia asta ne aflam si acum, numai ca cei cu albinele macar nu mai pun fisa stupului la cererea de plata:)))

Implementare de SUCCES!!!!

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.