Unii zic „vreau o tara ca afara”. Eu nu vreau afara, eu vreau la Cuj, la Salaj, la Maramures, la Bihor, la Satu-Mare sau chiar la Bistrita-Nasaud. Pe scurt, vreau sa fiu consultant in zona NORD-VEST. De ce? Pentru ca observ ca oamenii din aceasta regiune au fost intr-un fel „polonizati”, adica, au inteles ca daca se dau fonduri europene e bine sa profite de ele si sa lase atitudinea pro-UE celor din NORD-EST pentru ca se pricep foarte bine la asta. Prin atitudinea pro-UE inteleg acele actiuni intreprinse de cei care gestioneaza fondurile europene, actiuni cu scopul de a „proteja” interesele UE. Si le „protejeaza” atat de bine ca NIMENI  nu se atinge de ele in zona Moldovei…si nu pentru ca nu vrea, ci pentru ca nu poate. Si pentru a nu fi acuzata de afirmatii tendentioase si ca tot timpul sunt nemultumita, am sa va dau un simplu exemplu: sM 4.1 etapa 2 – 2016, vegetal si zootehnic:

–          Proiecte depuse pe NORD-VEST – 69 – PROIECTE SELECTATE – 38

–          Proiecte depuse NORD-EST – 67 – PROIECTE SELECTATE – 19

Am incercat sa fac o scurta analiza si pe sM 6.4. Am abandonat demersul pentru ca situatia ar fi devenit penibila. Dar sa revenim la agricultura. Ce concluzie putem trage noi din analiza acestor cifre? Va spun eu, una singura: IN MOLDOVA SUNT CEI MAI PROSTI CONSULTANTI (de mana cu beneficiarii). Stiu sigur asta pentru ca alta varianta nu exista. De ce? Pentru ca AFIR si MADR nu au cum sa greseasca!. De ce? Pentru ca aceste institutii lucreaza cu GHIDURI SI PROCEDURI NATIONALE, documente care duc AUTOMAT si fara echivoc la implementarea unei PRACTICI UNITARE. In situatia unei PRACTICI UNITARE instituite in baza sutelor de seminarii de instruire facute de AFIR cu scopul de a imprima in randul expertilor o gandire unitara, si o intelegere uniforma a literei si spiritului procedurii de evaluare, NU POATE SA APARA O DISCREPANTA DE EVALUARE CA CEA PREZENTATA MAI SUS IAR ACEASTA SA FIE DATORATA EXPERTILOR AFIR. ESTE IMPOSIBIL. Prin urmare…. „Consultantii e prosti”, fac proiecte slabe, nu cunosc procedurile, mai implica si pe saracii beneficiari in cheltuieli spulberandu-le visele. Intrucat aceasta constatare nu se aplica celor care citesc acest articol si bineinteles , mie, consider ca este cazul sa ma dezic de tagma consultantilor din zona NORD-EST si sa ma gandesc la… OCCIDENT….la Polonia de VEST. Cu situatii de genul acesta Moldova nu are nicio sansa fratilor. Degeaba muncim noi cat cei din Vest daca nu selectam cat cei din Vest. Singura PRACTICA UNITARA in AFIR este doar SALARIZAREA. Se pare ca aceasta „procedura”  a fost inteleasa de toata lumea in timp record. Prin indiferenta noastra nu facem altceva decat sa tragem inapoi din punct de vedere economic aceasta regiune. Iar noi consultantii, asa prosti cum suntem, ne descurcam. Depunem proiecte in alte zone. Acolo unde expertii AFIR vor sa faca absorbtie si nu le tremura izmenele cand au cate o situatie „diferita” pentru ca stapanesc bine procedura de evaluare.  Si apropo, poate se sinchiseste domnu director Chesnoiu, asta dupa ce ne va pune in vedere ca nu este atributia dumnealui ci a celor de la MADR ce se intampla cu proiectele selectate fara finantare pe toate masurile. Avem beneficiari care ar dori sa continue investitiile si fara finantarea AFIR dar ar dori sa stie sigur ca nu au sanse la finantare. In stilul caracteristic, AFIR ne va anunta asa „pe furis” ca a facut ceva realocari. Draga AFIR, noi consultantii, asa prosti si slabi cum suntem, ne-am facut treaba. V-am adus o caruta de proiecte. Daca nu stii sa le selectezi, spune nenicule ca o lasam mai moale, ca vorba ceea: ”decat zece proiecte cu un leu mai bine un proiect cu zece”. Dar sa nu te aud la final de exercitiu ca avem de dat alte 1,6 miliarde inapoi la UE ca ne suparam foc. Propunerea noastra, a consultantilor prosti si slabi este urmatoarea: Aveti in sistem o alta caruta de proiecte eligibile fara finantare. Pentru evaluarea lor AFIR a cheltuit enorm, iar expertii au muncit din greu si aici nu sunt deloc ironica. Stiu ca s-a muncit MULT SI DEGEABA daca nu gasiti o solutie de finantare pentru macar o parte consistenta din aceste proiecte. Ganditi-va numai la timpul pierdut cu evaluarea de catre expertii AFIR? Cate ar fi putut face ei daca ar fi evaluat doar proiectele cu punctaj de selectie? Ar fi avut timp destul sa se ocupe si de implementarea lor nu??? Cine raspunde pentru intarzierile ce vor aparea in implementare??? Doar beneficarii???? Nu-i frumos AFIR!!! Daca tot ai in sistem proiecte eligibile fara finantare, nu trebuie decat sa suplimentezi cu sume de la masurile care nu fac absorbtie. Pe 4.1 nu-i nevoie ca mai sunt vre-o suta de milioane de euro disponibile. In loc sa faci o NOUA SESIUNE la anul mai bine aloci banii proiectelor evaluate deja. In felul acest castigam si timp ca acus acus se face 2020 si iar luam din bugetul de tranzitie, sau mai rau, dam banii inapoi la UE. Lasand de-o parte tonul ironico-tragic, inchei prin a spune ca aceasta solutie sta demult pe masa AFIR/MADR…RESTUL….E TACERE !


1 comentariu la “RESTUL….E TACERE !?”
  1. Iulia Samoila: ,,RESTUL….E TACERE !? | | Finantare.ro a spus:

    […] Mai multe detalii pe blog […]

Comentariul tau