O cerere extraordinara de fonduri europene (pentru unele masuri) sau cine fenteaza sistemul primul? O combinatie de mai multe aspecte, cam asa as putea sa descriu lupta pana la sange pentru un loc in sistem pentru Sm 4.3., 7.2. si mai nou 41. Astazi as vrea sa atrag atentia despre cum s-au epuizat aprox. 164 mil Euro in 6 zile din care 2 zile de weekend.

In primul rand incepand cu finalul lunii aprilie s-a lansat sesiunea de depunere proiecte pentru SM 4.1. pentru cele 4 sectoare: montan, ferme de familie, vegetal si zootehnic, cu un buget alocat de 168 mil Euro pe vegetal. In cadrul anuntului de lansare a sesiunii au fost anuntate si pragurile de calitate pentru fiecare luna: 65 puncte luna mai, 55 puncte luna iunie, 45 puncte luna iulie, 35 puncte luna august si 25 de puncte luna septembrie. In luna mai, cand pragul de calitate a fost de 65 de puncte au fost depuse proiecte cu o valoare un pic peste 4 mil. euro.

In luna mai, asa inainte de campania electorala, au fost servite pe tava primarilor submasurile 4.3. si 7.2. Fondurile pentru sM 4.3. au fost finalizate in 7 minute de la deschidere (20 mil. Euro) iar sM 7.2. in aceeasi zi pana pe la ora 12-14. In urma epuizarii fondurilor intr-un timp record a fost declansata o ancheta a corpului de control al ministrului  si evident una interna (apa de ploaie) pentru a se stabili daca putem vorbi despre frauda, depunere in legalitate sau sistemul nu functioneaza tocmai oki.

Pentru ca imi e dificil sa cred ca un proiect, totusi, se poate incarca in sistem mai devreme de 7 minute, o sa exclud faptul ca proiectele au fost depuse in conditiile respectarii legii. Experienta vietii in Romania si o varsta la care stiu ca nu tot ce zboara se mananca, imi seamana indoiala atunci cand vorbesc despre sistemul romanesc, fie el de orice natura, de la sanatate, educatie, administratie si chiar pana la cel de administrare al fondurilor europene. Prin urmare raman in picioare 2 variante: cel al unui sistem defect sau cel al fraudarii. Sistem defect, ramane si asta sub un mic semn al intrebarii intrucat am avut si anul trecut acest sistem si se pare ca a functionat oki. Incercarea de fraudare prezinta insa ceea mai mare probabilitate, iar toate actiunile AFIR-ului din ultima vreme, de la ascunsul directorilor si directorasilor prin birouri cand sunt cautati de beneficiari, pana la lipsa de responsabilitate din partea personalului angajat, m-au facut sa ma intreb daca nu cumva, intradevar, avem in fata noastra un sistem corupt pana in maduva oaselor. Intrebarea asta cu sistemul corupt a devenit mult prea derizorie pentru Romania, insa ceea ce este cu adevarat grav este faptul ca devenim tot mai impasibili si deznadajduiti ca ceva se mai poate schimba. Am inceput sa luam lucrurile asa cum sunt desi pentru unii avem muma iar pentru altii ciuma. Iar atunci cand vorbim de un tratament discretionar, incepi sa te enervezi, sa iti aduci aminte ca si tu platesti taxe si impozite, ca ai si tu drepturi, nu doar obligatii, in tara ta. Dar o sa asteptam cuminti, in banca noastra, rezultatul verificarilor efectuate de corpul de control al ministrului. Rezultatul controlului intern al AFIR este fix pix si chiar nu conteaza, inca nu cred ca AFIR a ajuns la un asemenea grad de maturitate incat sa isi recunoasca si sa iti rectifice propriile greseli. Tocmai de aceea cred ca tot raul se va revarsa doar asupra primarilor care au depus proiecte in 7 minute, parca vad deja cum au angajat aia hackeri sa sparga sistemul si alte povesti de genul.

Trecand mai departe la SM 4.1., zilele astea am fost martorii unui nou record: 164 mil. euro scurse ca apa prin sita in 6 zile din care, important, 2 zile de weekend. In cele 2 zile de weekend s-au depus proiecte intr-un mod prea rapid. Si acum sa stabilim cativa indicatori ai zilei de duminica, ora 23:30 si ai zilei de luni, pana la ora 6-7:

  • duminica, ora 23:30 aveam disponibila suma de 53 mil euro
  • luni, ora 00:00 – ora 1:00, site-ul nu a functionat, sau cel putin suma nu putea si reactualizata si nu se putea verifica disponibilul existent
  • luni, ora 1:30 aveam disponibila suma de 39 mil. euro
  • luni, ora 1:30 – ora 6-7:00 aveam disponibila suma de 30 mil euro.

Datele de mai sus ridica mai multe intrebari printre care o sa expun eu cateva:

  1. Cum este posibil ca in noaptea de duminica spre luni sa se depuna proiecte de 23 mil. euro, in conditiile in care pentru depunerea unui proiect este necesara listarea unei documentatii, semnatura+stampila solicitantului, scanat documentatie si incarcat in sistem? Repet o noapte de weekend.
  2. De ce sistemul a fost blocat de la suma de 53 mil euro si  apoi la deblocare aveam 39 mil euro?
  3. Cine se trezeste cu noaptea in cap sa depune proiecte de 9 mil de euro? Te apuca asa un fel de adrenalina sa depui proiecte noaptea?

Un alt aspect este cel al pragului de calitate. A fost stabilit de la inceput de sesiune ca nu sunt acceptate in sistem proiectele cu un punctaj mai mic decat pragul de calitate al lunii in curs. Un lucru perfect corect, de asta avem praguri de calitate, sa le respectam, sa asiguram depunerea intr-un mod civilizat si frumos. Insa ce te faci cand vezi situatii precum depunerea pe 4.3. sau 7.2. ? Pai iti vin idei..multe.. si credeti-ma ca oricat de inalt ar fi un gard pt. un roman el va gasi o cale sa treaca de el. Acum ramane de vazut cat de fructuoasa o sa fie si treaba asta cu intrarea fortata in sistem prin umflarea punctajului.

Imi este greu sa cred ca toate aceste proiecte de o valoare impresionanta au un punctaj mai mare sau egal cu 55 de puncte. Proiectele cu un punctaj de peste 55 ar arata cam asa:

  • caz 1. Dimensiune ferma pana in 50.000 So (15p)+legume in spatii protejate (19 p) +potential agricol (10p)+ calificare (10p)+ aprox. 5 puncte de la soiuri autohtone.
  • caz 2. Orice forma de ferma cu o dimensiune pana in 250.000 care sa opteze pentru procesare. Intrebati-va cati din potentiali beneficiari cu care ati discutat, si aveau cultura mare, au  spus da procesarii? Sau cati au spus da procesarii in conditiile unei finantari de 50%?
  • caz 3. poate unele proiecte depuse de catre grupurile de producatori.

Si acum intreb si eu, cate din proiectele depuse de 164 mil euro se incadreaza in cazurile de mai sus? Raspunsul il vom afla la publicarea raportului de selectie. Insa intre timp se pierde un an de sesiune pentru ca unii au fost fortati de sistem sa depuna proiecte de o calitate nu tocmai reusita, cu punctaje calculate gresit si duse peste 55de puncte doar pentru a putea intra in sistem. Si uite asa un sistem bolnav ne face canibali, te duce la a te zgaria pe fata cu alt consultant numai sa iti depui proiectul(ca doar ei asa sunt invatati in sistemul public, cum sa il sapi mai bine pe colegul sau pe sefu’). Si de ce?? Pentru ca avem o limitare de 120% a proiectelor depuse…pentru ca AFIR permite „intamplari” gen 4.3. si 7.2. de te fac sa intri in fibrilatii.. pentru ca AFIR prin atitudinea sa si actiunile sale magice de administrare a unor fonduri, iti permita sa te indoiesti de corectitudinea lui si sa actionezi in consecinta..

Rezultatul acestei sesiuni este lesne de prevazut – multele proiecte care si-au estimat in mod artificial punctajul, prin greseli de calcul matematic, vor fi declarate neeligibile pentru ca au creat conditii artificiale pentru intrarea in sistem. Si din nou la final de sesiune vom ramane cu bani in buget pentru ca nu vom mai avea timp sa ii redam sistemului in acest an. Proiecte au fost depuse multe, iar la modul de lucru al functionarilor AFIR imi este greu sa cred ca evaluarea se va termina mai devreme de toamna.

Insa nu va inchipuiti ca nu exista solutii de rezolvare a acestei situatii, total neplacute, ce poate sa mai aduca inca un an de intarziere in cheltuirea fondurilor. Exista, normal ca exista, dar nu tin de mine, sau de voi consultanti, solicitanti descriminati, tin de un sistem care trebuie sa munceasca:

  • eliminarea pragului de 120% chiar in timpul derularii sesiunii de depunere, prin emiterea unei OUG prin care se anuleaza acest prag de calitate. Justificare exista, mai ales daca se va stabili ca la 4.3. si 7.2. s-a incercat fraudarea. In plus exista proiecte care inca mai asteapta rezultatele raportului de contestatii pentru luna septembrie. Oare cumva lor nu li se limiteaza accesul la finantare iar AFIR nu are voie, din punct de vedere legal sa faca acest lucru? Nu cumva se aminteste in acel regulament pentru stabilirea cadrului de desfasurare a unei sesiuni ca nu se lanseaza pana nu se publica toate rapoartele de contestatii pentru sesiunea din anul anterior?
  • evaluarea tuturor proiectelor depuse pana la finalul lunii august si redarea banilor ramasi in sistem pentru a mai fi posibila depunerea de proiecte.

Avem asa darul de a crea sisteme bolnave, care ne duc catre „canibalism”, ne fac sa depunem proiecte de o calitate indoielnica si apoi vedem iara mari directori in viata care vin sa ne spuna ca sistemul romanesc de consultanta nu este unul performant. Pai nu este, pentru ca in asemenea conditii nu are cum sa fie, sa faci tot timpul proiecte pe muchie de cutit, sa analizezi ce se poate cere pe informatii suplimentare ori ba si tot asa. Daca tot s-a incercat o chestie desteapta cu depunerea pe praguri de calitate, fii AFIR destept pana la capat, lasa sesiunea fara limitare de 120% si cu praguri de calitate, deschisa un an si apoi sa imi spui tu mie daca nu o sa ai si proiecte oki, si o rata de absorbtie mare. Dar nu, facem o chestie desteapta sa avem cu ce sa ne laudam dar in acelasi timp punem o alta limitare in loc, sa facem tot rau.

1. Scoaterea pragului de 120% ar putea duce la o relaxare a depunerii si respectarea pragurilor de calitate, mai ales avand in vedere perioada mare pentru depunere.

2. Pastrarea unor praguri de calitate, poate asigura o depunere corecta a proiectelor.

Acum ramane de vazut cum va incerca AFIR sa rezolve aceasta problema si in acelasi timp sunt curioasa ce vor spune si acei beneficiari/consultanti care au asteptat ca fraierii la rand si s-au vrut corecti.  Nu ma astept la acelasi val ca la primarii, pentru ca stiu la publici nu au atata de multa influenta.

Proiecte de succes!

 

 

 

 

 


31 Comments on “SM 4.1. = Milioanele si minutele!!”

You can track this conversation through its atom feed.

  1. Consultant says:

    Cine a depus proiecte in week-end?? Consultantii care au prevazut ca vor mai fi si alti colegi de breasla care vor prefera sa isi petreaca noaptea de sambata, respectiv duminica si zilele aferente, la birou, facand tehnologii de cultura. Numai eu stiu vreo 3 firme, in Iasi, care au renuntat la vot ca sa mai scrie un capitol. Si au fost insotiti de beneficiari dornici sa isi cumpere utilaje, chiar si cu riscul de a procesa/vinde in vederea procesarii jumatate din productia unei calturi la alegere.
    Dracul e negru,dar nu prea. Sunt de acord ca dinamica epuizarii fondurilor a fost crunt de urmarit, dar nici sa plecam de la ideea ca toata lumea fura nu e ok. Ce facem? Ne transformam in experti Afir?
    Vorfi cu siguranta retrageri de proiecte, multe proiecte neeligibile si…posibile suplimentari de fonduri!
    Prin urmare,site-ul AFIR deschis,butonul REFRESH apasat frecvent…si viata o
    de consultant va deveni daca nu frumoasa,macar mai putin frustranta!
    Spor la elaborat!:-)

  2. iuliasamoila says:

    Draga mea si eu am prevazut ca nu vor mai fi bani saptamana aceasta, ce este drept am dat ziua de miercuri ca finala, insa uite si de data asta am fost prea darnica. :))):)) E comic comentariul tau si nu stiu exact cum sa abordez situatia:)). Ei printre aia care au muncit in weekend am fost si eu, ca sa vezi, insa in acelasi timp, eu stiu destule proiecte care si-au estimat artificial punctajul, dar asta o sa vedem la raportul de selectie!! Nu spun ca acesti consultanti care au muncit in weekend nu merita un premiu..ba da..tocmai am spus ca si eu m-am numarat printre ei..desi m-am deplasat sa votez..inca as mai vrea sa se schimbe ceva in orasul asta..si in sistemul asta bolnav.. Daca totusi vrei sa ma convingi ca AFIR-ul nu are grave probleme, slabe sanse.. Asa cum ai putut deduce din articol nu am spus ca toata lumea fura..ca sa vezi..si am spus ca din proiectele depuse sunt destule care au fost depuse in mod incorect.. La fel de bine inteleg si reflexul asta de „haideti ca se termina”..din 2011 am prins cateva sesiuni care m-au dus la epuizare, stiu si eu cum este sa muncesti o luna intreaga de dimineata pana la 12 noaptea iar in ultima saptamana sa pui doar un pic capul pe perna..nu sunt vreo comoda:)). Viata de consultant e frumoasa..stiu cum e..insa devine al naibii de grea..Cat despre transformat in expert AFIR..crede-ma ca nu as putea:)). Dar oricum felicitari pentru proiectele depuse, daca asta era idea:))

  3. pia elefterescu says:

    Buna seara,ieri cand am observat viteza cu care scadeau fondurile am discutat cu un coleg consultant din BUCURESTI ,si astazi a mers la AFIR a depus o petitie in sensul celor sustinute de d-voastra referitor la masura 4.1,chiar a vorbit cu directorul general ,care pe moment i-a dat dreptate ca este imposibil sa se depuna asa de multe proiecte in 6 zile.Asteptam un raspuns, deoarece azi nu l-a putut da deoarece sistemul IT nu functiona si nu a putut sa-i spuna ca fel de proiecte s-au depus,cu ce punctaj ,….Noi nu vrem sa ne oprim aici pentru ca este clar ca fie ca fermierii s-au inscris( artificial)la OIPA ,fara sa realizeze la ce s-au bagat, s-au proiectele depuse au punctajul marit eronat ,intentionat ,numai sa fie prinse in bugetul alocat. Daca doriti sa faceti orice demers in acest sens ,suntem deacord sa va sprijinim . Pentru orice relatie va rog sa ma contactati pe mail: [email protected] sau pe facebook.
    PIA ELEFTERESCU

  4. Consultant says:

    Ai abordat foarte bine situatia. A fost departe de mine gandul de a fi malitioasa in vreun fel. Si mai departe e ala de a lua apararea expertilor AFIR. Fac si eu haz de neca.am fi preferat cu totii ca sesiunea sa se desfasoare incet, incetisor si pe loc, ca anul trecut, si sa nu fim nevoiti sa facem nopti albe pentru zile negre! Si noi am fost darnici si am zis ca mai rezista fondurile pana la sfarsitul saptamanii, dar cred ca si-au primit comanda la papetarie cei de la LAPAR in week-end (pana si ei s-au aliniat standardelor si au lucrat) si nu puteam sa lasam saracii beneficiari cu „legitimatie de membru”, dar fara utilaje! 😉 Multumesc pentru felicitari…as fi vrut sa ma poti felicita si pentru proiectele care au ramas „la un click distanta”! Dar despre alea vorbim dupa „Batalia suplimentarii fondurilor”! :))

  5. iulian Paraschiv says:

    Parerea mea este ca s-au depus multe „proiecte fantoma” cu scopul de a sabota aceasta sesiune. Oricine poate depune o cerere de finantare completata alandala si cu un buget de 2 mil; de euro. Si uite asa mai scade bugetul…. Si eu cred ca, im ultima instanta unii consultanti au recurs la umflarea punctajului. Si pot, de principiu sa-i inteleg. Cand bugetul firmei tale pe anul 2016 se bazeaza de vre-o doua proiecte 41 si vre-o doua proiecte 64 si vezi cum fuge banutzu te cam apuna dracii si trebuie sa iei o decizie de supravietuire, ca altfel…. Dupa cum se poate observa AFIR nu s-a grabit anul acesta cu evaluarile pe 2015. Cred ca acest an este unul foarte dificil pentru consultanti. Unii experti ar putea rade dar este adevarat. Foamea

  6. iulian Paraschiv says:

    Am si eu o propunere. De ce nu se realoca bani de la submasuri sau chia in interirorul acestota. De exemplu sectorul zootehnic nu are multi pretendenti. Se pot transfera catre vegetal. Oare o vrea AFIRU??? Sau va spune ca nu se poate ca se supara UE, si e nasol… caterinca ….

  7. Iulian Paraschiv says:

    Motivul pentru care AFIR tine la pragul de 120% este penrru a se asigura ca nu are mult de munca. Din pacate lenea este daunatoare absorbtiei, pentru ca la fiecare sesiune avem o promovabilitate de sub 60%. Ce facem cu banii ramasi? ii reportam? OK si a final, a ultima sesiune ce facem? ii dam doamnei UE si vedem apoi un ministru nemultumit de rezultate si de faptul ca am rambursat Uniunii 1,6 miliarde de euro? Ce fain este sa fii functionar al statului, sa te joci cu banii contribuabilului si na nu patesti nimic daca o dai gres!!!. Daca am baut cerneala ce sa fac…? Nu-i corect! La fiecare sesiune vom avea cel putin 40% BENEFICIARI CARE VOR FI OBLIGATI sa redepuna la anul ptoirctul? Ce te faci dacaa acei 40% se satura si nu mai vor sa redepuna? AFIR trebuie sa constientizeze faptul ca lucreaza cu o masa de fermieri bine conturata. La un moment dat aceasta masa va lua de buna recomandarea facuta de curand de catre reprezentantii AFIR cu privire la faptul ca „O INVESTITIE SE POATE FACE SI IN REGIE PROPRIE” nu doar cu fonduri UE. Prin urmare, exista riscul sa te uiti, in curand, la stele draga AFIR. Incep sa cred ca faci deja acest lucru, si vin cate unii sa te deranjeze cu proiectele lor de tot ra….

  8. Anca S says:

    Draga Iulia,

    poate ar fi cazul sa ne mobilizam la nivel national si sa semnam noi si beneficiarii nostri ramasi cu buza umflata o petitie in care sa solicitam depunerea continua de proiecte, eligibilitatea si selectia urmand sa se faca pe criteriul de calitate a scrierii si evident punctaj descrescator. Personal consider ca sistemul trecut a fost mai eficient chiar daca ii tinea mai mult la serviciu pe evaluatorii AFIR. Acum sunt putine proiecte, unele de calitate indoielnica, supra prescorate iar UE se pregateste cu ambele maini sa ne ia sumele neutilizate.

  9. Elena says:

    Draga Iulia,
    Eu sunt de acord cu propunerea ta.Si noi suntem in aceiasi situatie la proiectele aferente 4.1!Insa nici situatia aceasta nu ar trebui sa o lasam nerezolvata .Din punctul meu de vedere sunt sigura ca s-au inregistrat proiecte cu punctaj supraevaluat.Referitor la petitii,acum 2 ani am rezolvat problema pe masura 312!Deci cred ca se poate!

  10. Anca S says:

    Haideti sa ne apucam de scris petitia sau adresa sau ce nume i-om da documentului, dar sa nu lasam lucrurile asa!

  11. Leontina Pata says:

    Sa incercam cu petitia. Patesc acest lucru pentru a doua oara…….Nu-i posibil sa se joace asa cu noi.

  12. Petrache Silviana says:

    Noi deja am facut demersuri in acest sens, am depus o sesizare luni la ora 9 la AFIR si am si dicutat cu Domnul Director Catalin Robu care, la o prima expunere a problemei ne-a dat dreptate. Acum o sa vedem si pozitia AGENTIEI si demersurile pe care le va intreprinde. Din pacate…de cele mai multe ori…mori cu dreptatea in mana. Ar trebui solicitata o evaluare imediata doar a punctajelor si eventual cei care si-au prescorat proiectele gresit sa fie obligati sa isi redepuna proiectele pe pragul de punctaj si astfel deblocat bugetul masurii.

  13. Anca S says:

    Silviana, poti pune sesizarea depusa aici (cu acordul Iuliei) si sa o semnam mai multi apoi sa o retrimitem la AFIR? Aducem si clienti sa o semneze, ca sa semene mai mult cu o petitie, eventual.

  14. Petrache Silviana says:

    Am transmis pe mailul Iuliei petitia noastra si a unui partener de-al nostru. Nu stiu cum le-as putea incarca pe blog. Probabil ca tot Iulia ar trebui sa le transmita tuturor celor care au comentat pentru ca ea are toate adresele de e-mail.
    Noi personal credem ca a intervenit urmatorul fenomen:
    1. In prima parte a lunii iunie bugetul a fost luat cu asalt de cei care au aderat la OIPA pentru care, mirajul obtinerii unor fonduri europene a fost mai mare decat constientizarea dezavantajului de a ramane legati cca. 6-7 ani de zile de un procesator in vederea comercializarii unei parti din productia proprie…la un pret care probabil o va lua la vale pe masura ce vor trece anii (poate gresim noi, nu stim, mai asteptam si alte puncte de vedere)
    2. Vazand acest fenomen de diminuare a bugetului de la o zi la alta, toata lumea a incercat sa gaseasca solutii, fie ele neconcurentiale/neloiale, dar premise din punct de vedere procedural. Si aici banuim ca proiectele au fost inregistrate cu punctaje crescute in mod artificial, doar pentru a rezerva bugetul.
    Daca toate banuielile noastre nu corespund realitatii, atunci felicitari beneficiarilor care au obtinut punctaje mai mari de 55 de puncte si consultantilor care au realizat proiectele intr-un timp atat de scurt. Va mai ramane in dicutie insa…calitatea proiectelor.

  15. Monica R. says:

    Dragi consultanti,

    Suntem si noi in situatia de a avea pregatite destule proiecte, ramasi insa fara obiectul muncii. As dori sa particip la petitia generala daca este posibil. Este trist ca trebuie sa mai asteptam inca un an pentru a depune proiectele si nici atunci nu e sigur ca se va schimba situatia in mod real. Din pacate relatia cu AFIR-ul incepe sa se deterioreze vizibil an de an.

  16. Anca S says:

    Astazi am trecut pe la un OJ si chiar m-au indemnat sa incercam noi consultantii sa oprim nebunia asta. sa militam pentru depunerea online pentru ca depunerea de proiecte a devenit o competitie a tehnologiei. Castiga cine incarca mai repede un proiect. Nu are relevanta calitatea sau punctajul real al acelui proiect. asa cum in viziunea masurii 4.1 nu are releventa capacitatea financiara efectiva a unui beneficiar de a implementa un proiect. Pe de o parte tipam ca agricultura romaneasca este faramitata iar pe de alta parte finantam ferme extrem de mici care pot sa isi ia tractoare de cca 100 CP. De altfel, pentru recoltat le indemnam sa apeleze la terti caci nu le permitem combine pe asemenea suprafete. Parerea mea este ca sunt putini fermierii care cu 20-50 de hectare pot sustine financiar un proiect de cateva sute de mii de euro. Dar astea le stiti cu totii. Haideti sa ii tragem de urechi pe cei din minister si nu numai. Sa le aratam ca realitatea din teren nu arata ca cea privita de pe geamul biroului.

  17. Horatiu Morariu says:

    Draga Iulia si colegi consultanti,

    In bransa consultantilor lipseste cu desavarsire reprezentarea, comunicarea si asocierea! Degeaba ne luptam cu AFIR-ul fiecare individual pentru proiectele beneficiarilor nostri, ca in cel mai bun caz primim citate din ghid si o ridicare din umeri.

    Anii trecuti cand GAL-urile chiar faceau ceva aveau cat de cat succes pentru ca exista FNGAL (Federatia Natioanala a GAL-urilor) care chiar le aduna vocile intr-un cor mai mare.

    Pregatim petitii si le semnam, miscam o pietricica a birocratiei din loc, dupa care vine in spate un alt bolovan si o luam din nou de la 0 (zero).

    Urmaresc blog-ul Iuliei de mult timp, ma regasesc in situatiile prezentate de ea. O propun Presedinte a Asociatiei Consultantilor Cinstiti si Onesti din Romania. Fara gluma!

    Ma ofer sa pregatesc toate documentele necesare infiintarii acestei organizatii. In cazul in care exista si alti sustinatori ai acestei idei, va rog sa va alaturati acestui demers.

    Putem face o lista de discutii in prima faza, dupa care punem pe picioare un sistem de comunicare si informare intre noi prin care sa fie usor sa diseminam informatii, spete si sa ne unim vocile atunci cand libertatea, prosperitatea si banii clientilor nostri sunt in pericol!

    cu speranta pentru un viitor mai bun,

    Horatiu

  18. Anca S says:

    Draga Horatiu,

    Pregateste actele! O asociatie trebuie sa aiba minim 5 membri fondatori parca. Firma mea este gata sa participe si ca membru fondator. Si nu numai. Participam financiar si ne implicam, chiar daca suntem din Craiova. Cineva trebuie sa ne apere de masacrul fondurilor europene si ma ofer sa fiu parte din rezistenta. Ar trebui sa facem intalniri sa discutam si sa ne punem si noi de acord asupra multor aspecte, sa functionam oarecum ca RNDR-ul pe care il aminteai.
    Adresa mea de mail, cu voia Iuliei este [email protected] pentru o mai buna comunicare.

  19. Anca S says:

    Dragi colegi de suferinta,

    Horatiu a propus sa cream o asociatie. Ce parere aveti? Eu nu consider ca noi suntem concurenti ci ca trebuie sa conlucram impreuna. Ganditi-va ca noi, consultantii suntem singurii care cunoastem intreg parcursul unui proiect de la scriere la transa finala de plata. Nici un serviciu din cadrul AFIR nu cunoaste mai mult decat propria bucatica, si cateodata nici pe aceea suficient. Noi stim sa scriem studii de fezabilitate/ planuri de afaceri, cereri de finantare, sa facem conformitatea si eligibilitatea propriilor proiecte inainte de depunere, stim procedura de achizitii si apoi procedurile de plati. Daca adunam, vedem ca suntem singurii care citim poate peste 1000 de pagini de proceduri si ghiduri. Expertii institutiei niciodata.
    Nu putem fi auziti daca ne ducem individual la cate un OJ/CR sau altul sau chiar din cand in cand la AFIR. Putem fi o forta unindu-ne, constituind o alta personalitate: o federatie, o asociatie, etc. Horatiu a amintit de FNGAL. Sper ca stiti ca la unele intalniri ale FNGAL cu expertii AFIR s-au lasat cu sange pe pereti. Puteti ghici singuri al cui a fost sangele. Ar fi indicat sa avem intalniri de lucru la care sa dezbatem problemele pe care le ridica un ghid sau altul, o procedura de plati sau un manual de achizitii. Noi aflam prin viu grai cu ce se confrunta beneficiarii in realitate, caci expertii OJ degeaba aud, nu au nici puterea si nici curajul sa ridice la fileu problemele mai marilor de la centru (scaunul fiecaruia se poate clatina). Noua, venind din privat nu ne e teama sa fim vocali si sa cerem corectitudine si transparenta pentru toti. O practica unitara, nu diferita de la judet la judet, proceduri clare cu asta se poate, asta nu, fara a ramane la latitudinea expertilor ce e eligibil si ce nu in functie de o adresa interna la care noi nu avem acces. Personal, as propune sa participam si noi la elaborarea ghidurilor sau a procedurilor ca experti externi, chiar si pro-bono, dar cuvantul nostru sa fie luat in seama, nu ca la dezbatearea publica la care am primit doar multumiri pentru participare caci propunerile noastre nu au fost luate in seama.

  20. Ciprian says:

    Salutam ideea crearii unei forme asociative. FNGAL poate fi luat ca un model de buna practica, prin modul in care a reusit sa se impuna la nivel de Minister, si ca utilitate a grupului de discutii pentru membrii acestuia. Asadar, sa nu mai stam pe ganduri, sa ajutam calitatea sa fie invingatoare in fata cantitatii!

  21. Angajat AFIR says:

    In atentia consultantilor
    Sunt (si ca mine majoritatea colegilor mei) de acord ca depunerea aceasta contra cronometru este o prostie si acceot ca AVETI DREPTATE !
    Nu trebuie nici sa sariti peste cal ca mai-marii nu vor accepta, asa ca eu va supun atentiei o propunere ,,de mijloc”:
    Depunere on-line cu sesiuni lunare dar sa nu se stopeze depunerea cand se atinge 120% ci sa se incheie acea sesiune lunara; altfel spus in orice zi a lunii se termina banii solicitantii sa aiba posibilitatea sa-si depuna proiectele pana la sfarsitul lunii, urmand ca cele mai bune proiecte peste pragul lunar sa treaca.
    Nu ne deranjeaza ca vom avea mai multe proiecte de evaluat avand in vedere ca e mai bine si pentru noi sa implementam pana la final niste proiecte bune.

  22. Anca S says:

    Draga angajat AFIR,

    Noi sustinem printre altele acelasi lucru pe care l-ai mentionat. Sa putem depune toate proiectele si toti potentialii beneficiari sa aiba sanse egale la evaluare. Evident, ca la orice concurs, vor castiga proiectele bune si cu un punctaj suficient. Noi nu intelegem de ce s-a renuntat la o practica care s-a dovedit buna in perioadele trecute de finantare.
    Pe de alta parte, daca ti se pare ca am sarit calul incercand sa ne organizam si sa ne facem auziti, sa stii ca asta pe termen lung va fi in beneficiul tuturor: in beneficiul clientilor nostri / beneficiarii fondurilor europene, in beneficiul nostru caci vom incasa ca urmare a muncii depuse pentru a depune proiecte bune cu sanse de finantare, in beneficiul vostru si institutiilor care gestioneaza fondurile europene caci puteti fi premiati ca si in trecut pentru o absorbtie corespunzatoare, si nu in ultimul rand aceasta organizare va fi in beneficiul Romaniei care va returna cat mai putini bani catre UE.
    Daca noi vom participa la elaborarea ghidurilor sau a procedurilor de lucru vor fi probabil mai putine inadvertente in evaluare, caci suntem singurii care stam ore in sir de vorba cu beneficiarii si le stim problemele. Stim cine are si cine nu are capacitatea financiara de a implementa proiecte. Ar fi un parteneriat de tipul win-win.

  23. Acelasi angajat AFIR says:

    Stimata d-na Anca S
    Eu am incercat doar sa spun ca sunt de acord cu pozitia consultantilor.
    Din pacate ori nu ai inteles ( ceea ce ma nelinisteste avand in vedere ca ati fi <> capabili sa intelegeti problemele beneficiarilor) sau nu ai vrut sa intelegi: eu nu am spus sa nu sariti calul incercand sa va organizati ci sa inaintati propuneri realiste, ce se pot pune in practica.
    In rest ar fi bine sa lasam limbajul de lemn, de activist la televizor si nu va mai urcati pe socluri asa inalte (gravitatia isi cere drepturile si cazatura de acolo doare rau)

    1. iuliasamoila says:

      Ma amuza tare discutiile intre un consultant si un functionar public angajat al AFIR (cu tot respectul pentru angajatul AFIR, mi-am propus sa incerc sa nu mai folosesc titulatura de „expert” din mai multe motive personale). Functionarul AFIR va fi întotdeauna in situatia in care va da partial dreptate unui consultant, sau daca o va face total nu va fi in fata acestuia, din motive de orgoliu, si asta este dovedit, daca stam sa analizam toate faptele si intamplarile din ultima vreme..începând cu conducerea evident. Acesta isi va mentine aproape tot timpul pozitia de superioritate, încercând sa domine o discutie..evidentiind faptul ca el are dreptate..iar consultantul trebuie sa il asculte ca este spre binele lui (o fi spre binele lui in unele cazuri..dar in cele in care ti se spune pe un ton prietenos sa iti dai jumatate din buget pe cheltuiala neeligibila ca e mai bine pentru tine, dar fara sa iti dea in mod oficial nici o notificare..ci sa vina de la tine..ca ti-ai analizat tu mai bine situatia si vrei tu asa sa iti tai un picior..sau mai bine sa iti retragi proiectul..normal spre binele tau..evident vrajeala ieftina). Pe cealalta parte (desi acum o sa vina dl. angajat sa imi spuna ca nu este vb. de 2 tabere) avem consultantul..care cândva ascultator, a inceput sa se razvrateasca, si daca ar fi sa analizez in mod obiectiv, nu ai cum sa nu ajungi la capatul rabdarilor. Si ca sa ma fac inteleasa uite va dau cel mai simplu exemplu: Procedura este una si aceeasi pentru toata lumea, insa expertul X vrea documentul Y intr-un fel, expertul Z vrea acelasi document in alt fel. Si uite consultantul asta cum se pliaza el dupa fiecare judet in parte, dupa fiecare expert in parte..si pe langa toate astea mai trebuie sa suporte..din partea unora..batjocura si ton superior de parca ar fi ultimul om de pe pamant. Si o sa va amuze insa am vazut un fost expert..ajuns pe baricada consultantilor injurand de imi e mie rusine sa redau aici. Cam asta e situatia. Ei si cum sa pui 2 specimene din astea sa cada de acord asupra unui lucru..cum sa pui 2 copii care s-au batut pe o jucarie atata timp sa se impace?:)) despre ce vorbesti mai nene?? Mai intai trebuie sa stea cu fundul unul la altul, sa se mai scuipe ocazional si abia apoi..poate poate. Uite analizati comentariile de mai sus, modul in care angajatul AFIR ne spune ca avem dreptate si modul in care o colega ii raspunde, si o sa vedeti ca am dreptate..parca vibreaza si literele de atata tensiune:))
      Si acum revenind la problema noastra..ca am inteles cu totii ca pragul de 120% este o mare prostie..am inteles si modalitatea pentru depunerea proiectelor pe care ne-o propune dl. angajat AFIR..totul in regula. DAR ce facem in acest caz??
      1. Ca si consultanti avem la dispozitie Petitia si am depus, impreuna cu un grup de consultanti/solicitanti, una in acest sens. De asemenea stiu ca s-au mai depus petitii in acest sens..prin care solicitam clarificarea epuizarii fondurilor europene in 6 zile calendaristice pe 41-vegetal, eliminarea pragului de 120%, etc. Pe langa asta..mai avem la dispozitie si blogul asta..uite ca usor-usor începem sa ne impartasim parerile..ne analizeaza opiniile si angajatii AFIR..incet-incet isi fac curaj si comenteaza si ei..s-a creat totusi un spatiu in care putem dezbate o problema..sau macar ne putem spurca in liniste:)). In acelasi timp, am participat la sesiunea aia de dezbateri nationale, ne-am spus problemele..acum ca au fost luate in seama sau nu?? Hmm..nu prea.
      2. Ca si angajat AFIR – in prima linie de evaluare – observi lacune in procedura, absurditati si lucruri anormale, ajungi sa iti dai seama ce este gresit in procedura si ce imbunatatiri ar mai trebuie aduse. Dar ce faci cu informatiile astea? Le dai mai departe sistemului? sau continui sa iti vezi de bifa ta si de scaunul tau? Reusesti sa treci bariera asta de „merge si asa” si sa faci ceva care sa iti usureze munca? Pe expertii astia din prima linie ii intreaba cineva vreodata ce merge si ce nu? Sau exista initiative in rândul lor? Asta nu mi-a fost clar niciodata..si uite o sa il rog pe dl. angajat AFIR care sta de vorba aici cu noi..cum se intampla exact? Eu chiar sunt curioasa. Ma gândesc de multe ori ca poate ei ar avea mult mai multa influenta in schimbarea unui sistem..pentru simplu motiv ca ei sunt sistemul.
      Insa mi se pare o prostie..MARE PROSTIE.. sa se depuna proiecte gen „opis-coperta” ca se termina fondurile..si haideti cu totii repede..DAR greseala..intr-un procent..covarsitor este al AGENTIEI..pentru ca lasa „portite” in procedura.
      Cat despre „limbaj de lemn”, „socluri inalte”, „cazaturi care dor”, nu mai vreau sa zic nimic, am multe de zis, ma abtin cu greu, prefer doar sa rad:)):))..

  24. Anca S says:

    Draga angajat AFIR,

    Sa nu ne luam ochii de pe problema, caci situatiile generate de depunerea proiectelor pe 4.1, 4.3 sau 7.2 si poate viitoarele 6.2, 6.4 sunt infioratoare si presante.
    Pentru alte dezbateri si comentarii la persoana poti folosi adresa de mail pe care am specificat-o pentru un coleg consultant intr-un comentariu anterior.

  25. Iulian Paraschiv says:

    CU SIGURANTA MASURILE 62 si 64 vor avea aceeasi SOARTA. Se vor depune proiecte cu punctaj „UMFLAT”. Sper ca AFIR va lua cat de repede masuri ca altfel va fi o „BAIE DE SANGE”

  26. Popa dorin says:

    In urma postarii pe pagina Afir a unui comentariu ceva de genul:Afir am inteles ca ai pierdut batalia mediatica si te-ai retras de pe Facebook, dar macar poate ca mai citesti ce se scrie pe pagina te intreb ce facem cu proiectele 6.2 si 6.4 care au fost depuse anul trecut si care au depus contestatie? Le redepunem la primele ore de la lansarea noi sesiuni?!!!? Sa Terminam rapid si cu sesiunea asta. Sau asteptam sa va dam in instanta…sau nu mai asteptam?!? Va rog sa va intrebati sefii si sa dati un raspuns oficial ca peaici nu mai astept sa raspundeti. ” ma bucur enorm ca macar mai cititi postarile deoarece am fost sters si blocat de pe pagina afir. Asa ca va transmit urmatorul mesaj prin colegii consultanti: inca nu intelegeti ca nu mai merge cu pumnul in gura, ca pe zi ce trece va aratati putreziciunea din gandire tot mai mult si fara nici o dorinta ca macar sa vreti sa va schimbati.asa ca la lupta din nou sub al 3-4 cont nou, dar suntem deja prea multi sa mai castigati.deja ati pierdut…doar ca n- ati aflat inca.

  27. angajatul says:

    Stimati consultanti,
    Repet: sunt de acord cu prostia depunerii proiectelor contra-cronometru.
    Doamna Iulia sa sti ca anul acesta personal am avut 6 (SASE) propuneri de remediere a unor anomalii observate in ghiduri si proceduri; s-a remediat partial o singura observatie, cu celelalte cinci o sa ne luptam impreuna.E adevarat ca in ultima perioada nu mai deranjam conducerea cu astfel de observatii deoarece am constatat ca e inutil.
    Poate ca ai dreptate nu toti colegii sunt ,,experti ” in ceea ce fac, insa pentru a nu spune adevaruri doar pe jumatate trebuie sa admiti ca si in randul vostru sunt consultanti si ,,consultanti” (deoseburea constand in faptul ca in cazul celor din urma la evaluarea ,,capodoperelor” expertii alterneaza perioadele de amuzament copios cu cele in care isi fac semnul crucii)
    Spre o corecta informare, angajatii AFIR nu sunt functionari publici.
    Un consultant face vorbire despre o lupta pe care o castigati; eu nu stiu despre ce lupta e vorba, cu ata mai mult cu cat tine de optiune solicitantului daca implica sau nu un consultant intr-un proiect.
    Inchei sperand ca celelalte lansari de sesiuni sa fie facute mai cu cap, astfel ca sesiunile sa nu se mai masoare in ore sau chiar minute (cu toate ca si proiectele depuse contra-cronometru banuiesc ca tot de colegi de-ai d-voastra consultanti au fost depuse)

  28. angajatul says:

    Rectific: NU sunt de acord…

  29. Popa dorin says:

    Lupta mediatica stimate angajat, in urma carora vom avea sau nu la sf de sesiune fonduri absorbite sau nu, adica oamenii dispusi sa intre in mizeria aceasta. Nu mai puteti ascunde gunoiul sub pres.am beneficiari care au zis pass, prefera sa faca investiti mari pe imprumut de la banca decat sa ia fonduri desi au nevoie ca de apa de dezvoltare.si care au luat aceste decizii doar citind presa si fiind informati.

    Ps: raman uimit cum inclusiv angajatii afir sunt pe aceleasi idei bune ca si consultanti dar „unii” nu ne lasa domnule sa facem treaba cum trebuie.WTF?!?

  30. Anca S says:

    Dragi colegi,

    Cred ca ne irosim energia si timpul luptandu-ne si online cu angajatii Agentiei. Recunosc ca imi zvacnesc buricele degetelor sa scriu anumite lucruri (de vreo 10 minute tot scriu si sterg la mesajul asta), dar incerc sa ma focusez pe „the big picture”. Din acest motiv va lansez inca o data rugamintea sa incercam sa ne organizam noi, sa venim cu niste propuneri concrete si coerente pe masa Agentiei sau Ministerului pentru ca actionand in comun avem mai multe sanse sa aducem niste idei bune si sa intreprindem ceva.
    Vrem depunere continua 10-30 de zile, fara prag valoric, cum propunem sa se faca evaluarea catorva mii de 6.2 (chiar estimez mii de proiecte 6.2)? Eu spun outsourcing. Alte AM-uri au facut-o in Romania. Institutiile europene o fac frecvent. Stiu celebrele discutii, eu sunt angajat permanent si castig x lei/luna, cel care vine expert extern ia 3x lei/luna (n.b. lucreaza doar cateva luni). Sunt inevitabile astfel de discutii. Putem ajunge insa sa facem evaluare in 2-3-4 luni? Cred ca da. Si culmea, am putea contracta poate pana la 1 ianuarie 2017 si sa lasam beneficiarii sa demareze repede investitiile.
    Pare utopie? Poate nu. Dar sigur este utopie daca lucrurile raman asa, cu depunere de 6 minute sau 6 zile. Dispare notiunea de apel de selectie sau concurs de proiecte, ramanand doar un apel la cea mai rapida conexiune broadband si concurs de procesoare.

Lasă un răspuns

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>