Ghidul Solicitantului , definitie = „Ghidul Solicitantului este un material de informare tehnica a potentialilor beneficiari ai FEADR si constituie un suport informativ complex pentru intocmirea proiectului conform cerintelor specific ale PNDR. Acest document nu este opozabil actelor normative nationale si comunitare. Ghidul Solicitantului prezinta regulile  pentru pregatirea, intocmirea si depunerea proiectului de investitii, precum si modalitatea de selectie, aprobare, si derulare a proiectului dvs…” si definitia se poate citi in integralitatea ei pe a2a pagina a oricarui Ghid al Solicitantului in cazul FEADR.

Reguli interne, definitie = o „mare” de adrese schimbate intre oficii judetene, centre regionale, APDRP si alte institutii ale statului respectiv solicitanti, care iau rolul de regula „nescrisa” si „ascunsa”, aplicabila ca orice alta prevedere a Ghidului Solicitantului sau ca a unui manual de procedura.

De fapt, de cele mai multe ori, daca ar fi sa respecti doar  Ghidul Solicitantului te poti trezi cu surprize. De exemplu, din ghidul solicitantului nu o sa afli niciodata ce sunt acelea conditii artificiale, doar cateva mentiuni rasfirate in text, insa nimic clar si cuprinzator sa poti intelege ce sa eviti. Insa publicarea ultimelor rapoarte de evaluare iti poate oferi o imagine de ansamblu a ceea ce „ar putea” sa insemne conditiile artificiale. Dar ghici ce? Este mult prea tarziu..pentru ca tu deja esti printre nefericiti care si-au propus o investitie intr-o zona in care ..ups..mai este un al solicitant si mai nou nu avem voie 2 solicitanti in aceeasi localitate. O poti numi „eroare de redactare” a Ghidului si mai poti incerca urmatoarea sesiune poate ai mai mult noroc si in plus te poti „mandri” cu experienta..acum stii ce sunt conditiile artificiale.

Un alt exemplu este ca dupa depunerea proiectului valoarea ta eligibila poate suferi „usoare ologiri” din cauza tehnoredactarii gresite a Ghidului Solicitantului. Si putem mentiona situatia Masurii 313 – sesiunea 2012 – cand la faza de evaluare, valoarea eferenta „energiei regenerabile” pentru bazele de agrement a fost trecuta pe neeligibil pe baza unei Adrese interne. Adresa interna de care nici macar nu stia nimeni la primele proiecte evaluate.

Oare de ce dupa experienta SAPARD si chiar FEADR, 2007-2013, nu putem stabili reguli clare, aplicabile pentru toata lumea, de la inceputul unui sesiuni de depunere si care nu se schimba pana la finalizarea raportului de selectie, eventual monitorizare (ca in cazul conditiilor artificiale)?

Si ca sa fie clar pentru toata lumea Ghidul Solicitantului NU este  un suport informativ complex este doar ” o revista” care iti formeaza o idee despre ceea ce ar trebui sa fie.

O regula interna este mult mai „tare” decat orice prevedere a Ghidului Solicitantului. Regulile interne de obicei nu aduc nici o veste buna!!.


0 comentarii la “Ghidul Solicitantului vs. Reguli Interne”
Comentariul tau