Cel mai mult si mai mult urasc in lumea asta a consultantei procedurile de achizitii! Le refuz pana la un sentiment de rau! Rau de tot! Parca incep sa iubesc solicitarile in care modific si mama bugetului si mama solutiilor si bla bla..dar ceva mai rau decat achizitiile nu exista.

Si desi nu ar trebui sa existe diferente in etapa de avizare…exista tot timpul…fiecare face, oricum, cum il taie capul…cum intelege si cum vrea sa inteleaga!

In primul rand as vrea sa discutam despre pragul fixat pentru procedurile cu o singura oferta! (dupa aceasta propozitie deja am o eticheta in frunte cu „consultant nemultumit”..dar dam inainte..oricum era acolo dinainte de aceasta propozitie:))..dar ar fi totusi de punctat..ca vine manusa dupa ce s-a ofensat o parte din expertiza..ca sunt platiti mai bine tractoristii). Revenind! Pragul fixat pentru achizitiile directe pentru beneficiarii privati cf. procedurilor AFIR este de 15.000 Euro fara TVA. Pragul fixat pentru achizitiile directe pentru bunuri/servicii cf. Legii 98/2016 este de 270.120 lei fara TVA. Daca va incurca Lei/Euro..se poate o echivalare rapida. Stim deja ca beneficiarii privati sunt la categoria „nu ne intereseaza”..dar se pare ca alte institutii care deruleaza si ele proiecte cu fonduri europene…tot pentru beneficiari privati…s-au adaptat cu usurinta noilor praguri. (vz. ADR). Numai la AFIR..bunurile care valorau acum 15 ani, 15.000 Euro…valoareaza si astazi tot 15.000 Euro…aici nu a mai existat o crestere a preturilor in ultimii 15 ani. Probabil acum o sa fie un val de „o doare-n cot de bunuri…de fapt o doare de pragul fixat pe servicii…”..Desigur ca ma intereseaza si asta…doar nu suntem copii in curtea scolii! Sa faceti si voi un proiect tehnic la un DR 22 cu 15.000 Euro! Si sa mai faceti si Consultanta pe management vreo 3 ani…tot pe 15.000 Euro. Dupa 3 ani ma cautati sa imi spuneti cum a fost!:)). Poate intre timp realizati ca va mai trebuie un job! Desigur…o sa imi spuneti ca avem la dispozitie procedura „selectie de oferte”. Desigur ca o avem! Doar unii dintre noi o folosesc! Dar ar putea sa o aiba si cei care deruleaza proceduri cf. Legii 98 si ce sa vezi..ei s-au adaptat! Pragul de 15.000 Euro ar fi primul lucru care ar fi trebuit sa se schimbe pentru beneficiarii PNS si totusi il pastram!

Acum sa facem o discutie legata de „rezonabilitatea preturilor”…despre cum ar trebui sa se faca si despre cum stabilim noi valorile pentru servicii (va spun eu cum e in realitate, de fapt). In primul rand…tu AFIR …de la Ghidul solicitantului ai stabilit o valoare rezonabila. „Costurile generale ale proiectului (acele costuri necesare pentru pregătirea şi implementarea proiectului, constând în cheltuieli pentru consultanţă, proiectare, monitorizare şi management, inclusiv onorariile pentru consiliere privind durabilitatea economică şi de mediu, taxele pentru eliberarea certificatelor, precum şi cele privind obţinerea avizelor şi autorizaţiilor necesare implementării proiectelor, prevăzute în legislaţia naţională) direct legate de submasură, nu depasesc 10% din costul total eligibil al proiectului, dar nu mai mult de 200.000 euro şi în limita a 3% pentru investiţii în achiziţii, altele decât cele referitoare la construcţii-montaj.” (DR 22). Este asta un principiu de a stabili rezonabilitatea in cazul costurilor cu serviciile? Este! De altfel..care ar fi rostul acestor limite. In aceste conditii, orice proiect are stabilit de la bun inceput costurile cu serviciile astfel incat sa se respecte regulile tale. Tot la momentul depunerii cererii de finantare se mai realizeaza o etapa de verificare a rezonabilitatii pretului, dupa cum urmeaza: În vederea asigurării rezonabilității preţurilor trebuie îndeplinite următoarele condiții: b) prezentarea a două oferte pentru bunuri şi servicii a caror valoare este mai mare de 15.000 Euro şi o ofertă pentru bunuri şi servicii a caror valoare este mai mică sau egală cu 15.000 Euro sau PrintScreen – uri de pe site –urile furnizorilor cuprinzând furnizorul, caracteristicile tehnice precum și prețurile valabile la data întocmirii Bugetului indicativ/Devizului General.” Nu va inchipuiti ca sunt proiecte care sar de etapa asta! Nici vorba! La faza achizitii se realizareaza etapa de verificare a rezonabilitatii „rezonabilitatii”…nu stiu daca m-am facut inteleasa:)). Dar colegul de achizitii o verifica pe colega de la cereri de finantare daca a facut bine rezonabilitatea. Doar ca aici mai intervine o alta „smecherie”:)). Expertul verificator face o cautare in baza de date a AFIR-ului…strange niste valori de la alte contracte similare si incepe prin metoda „comparatiei” sa taie in carnea vie…a beneficiarului (in primul rand..explic un pic mai incolo..de ce asa), a prestatorului/furnizorului si apoi a colegului. De ce aceasta metoda nu poate fi considerata concludenta NICIODATA!! Din urmatoarele motive:

  • Pretul serviciilor difera de la proiect la proiect. Nu in functie de valoarea reala a serviciului, ci mai mult de „cat loc” a mai ramas in buget. Sunt multi prestatori/consultanti, care vor lasa bunuri pe eligibil si vor trece pe neeligibil valoarea serviciilor. De ce? Din respect fata de client, de cele mai multe ori! Ce sa vezi..au si hienele suflet! Exemplu simplu: Valoarea maxima eligibila a proiectului – 500.000 Euro (stabilita prin ghid), Valoarea bunurilor eligibile – 495.000 Euro…rest pe eligibil ramas: 5000 Euro. Proiect similar…bunuri 400.000 euro…servicii 10.000 euro. Ce rezulta de aici? Ce spuneam anterior..„cat loc a mai ramas”. Ce sa intampla cu diferenta? Pai cateodata o vedeti in buget (neeligibila), cateodata nu..depinde de politica fiecarei firme.
  • Ce se vede si ce nu se vede! Aici o intreaga alta discutie. De la inceput..ar fi de spus ca val. consultantei in piata este undeva intre 3%-5% (poate si mai mult) din valoarea eligibila a unui proiect. In unele situatii…in bugetul proiectului, aceasta va fi doar o val. de 30.000 euro (15.000 Euro la CF + 15.000 la Manag.).. De ce? Din conditii de siguranta. Noi consultantii..consideram proiectele un fel de „copii”. Da stiu…suna prostesc…da noi chiar ne atasam de ele! Nu e prea dragut cand il pierzi la o licitatie! Si atunci iti asumi! Si ce sa vezi…majoritatea beneficiarilor se ataseaza si ei de hiena. De ce? Pai pentru ca a fost acolo! Este asta un pret corect al serviciului? IARASI..IN NICIUN CAZ.
  • Cine este de fapt „pagubitul” procedurilor si a hate-ului? Simplu! Pagubit=beneficiar. De ce? Toate „neavizarile astea” si diferente de cost, pe care le-am expus mai sus, le suporta el din buzunarul propriu!! Va las sa faceti un calcul matematic la 35% + TVA aferent (in statul roman)+ cheltuieli neeligibile = „atractivitatea” fondurilor europene.

In final, proiectele nu sunt numere, nu sunt coduri de identificare, nu sunt foi, nu sunt scan-uri intr-o baza de date! Proiecte = OAMENI! Poate oameni pe care ii intalniti in parc, la scoala copilului, intr-un restaurant sau in metrou!


No Comments on “Achizitiile AFIR-ului!!”

You can track this conversation through its atom feed.

No one has commented on this entry yet.

Lasă un răspuns

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>