Inceputul anului este intotdeauna unul greoi (acum nu m-am hotarat daca este ca urmare a mancarurilor atat de bine alese:) sau a celor multe zile libere) si cu chiu cu vai incepem a ne urni, cu toate fortele de care suntem capabili, catre noile provocari.

In acelasi timp, este de remarcat si nevoia de noutati pe care o avem, cel putin unii dintre noi. Si cum ma enumar in ambele ipostaze, abia pe la mijlocul lunii imi devin neuronii activi, respectiv fiecare inceput vine cu o nevoie de a sti lucruri noi si de a vedea ce se mai intampla in ograda noastra.

Insa ceea ce este deja bine cunoscut, este faptul ca multe lucruri in Romania se intampla la finalul lunii decembrie (pe repede inainte sau la umbra carnatilor), fapt ce de multe ori ne duce cu gandul la ceva ce trebuie ascuns de ochii atintiti inspre noi, dar acum mult prea atenti la frigider, TV sau luminitele oraselor.

Prin prisma acestor aspecte la finalul lunii decembrie si in urma unei atente evaluari a parcursului PNDR pana in acel moment de catre cei din AFIR, AM si bla bla, cu siguranta, Romania propune ceea de-a cincea modificare a PNDR-ului 2014-2020, conform AVIZ CM nr. 24/2017. Despre acest aviz, as putea sa va spun ca l-am primit, insa este posibil sa existe si pe o pagina de internet, undeva ratacit, nu stiu cat de la vedere, dar cu siguranta dupa multe sectiuni il regasiti.

As vrea sa mentionez ca nu am avut rabdarea sa il citesc litera cu litera, de la prima pana la ultima pagina, si mai degraba am preferat sa lecturez fix ceea ce ma intereseaza. Prin urmare o sa las aici cateva paragrafe, cu siguranta, interesante pentru toata lumea:

  1. Un lucru bun (il mentionez pe asta primul ca am inteles ca asa e bine sa pornesti in noul an:))), ar fi faptul ca le este permisa diminuarea dimensiunii economice a  exploatatiei cu pana la 15 % fata de momentul depunerii cererii de finantare, dar fara a scadea sub pragul minim eligibil de 12.000 SO, celor care au aplicat pentru proiecte pe sM 6.1 in anii 2015,2016. Cumva se elimina discriminarea fata de cei de anul trecut. Si asta este un lucru bun (modificarile se regasesc la pag. 3 din Documentul explicativ anexat Avizului CM 24/2017)
  2. Un alt aspect este cel legat de Introducerea M14 – Bunastarea animalelor. Acum nu as vrea sa fiu inteleasa gresit, nu am nimic impotriva acestei masuri, este corect sa sprijini sectorul de crestere a porcilor si pasarilor, atata vreme cat o importanta cantitate de carne inca se importa in Romania! Insa nu este corect sa tai finantarile pentru pomicultura si procesare pentru a activa aceasta submasura. Pentru submasura 14 alocarea propusa este de cca 440 mil. euro, bani care provin de la:
  • M 02- ceea referitoare la serviciile de consiliere pentru infiintarea si dezvoltarea formelor asociative – aprox. 51 mil. Motivatia relocarii este ca Romania nu a avut legislatie pentru achizitiile publice si de asta s-a intarziat totul si bla bla:))
  • M 41a – Pomicultura – aproximativ 27 mil. euro. No aici, as vrea sa vorbim despre justificarile diminuarii sumei pentru aceasta submasura. Citez „Accesarea slaba a sM 4.1a „Investitii in exploatatii pomicole” a avut ca principal motiv numarul redus de specialisti in cadrul consultantilor, pe proiecte de pomicultura care prezinta particularitati, practic serviciile de consiliere si consultanta sunt neadaptate sectorului specific”. Ce as putea eu sa spun..e mult si ne-ar lua pagini, pe alocuri as fi necizelata si as putea fi taxata:)), dar pe scurt… este STUPID, ca tara, sa ai o justificare de genul asta. Ca si reminder, as vrea sa ne aducem cu toti aminte de momentul triumfator al anuntarii acestei submasuri..cu urlete si bucurie..o sa avem fructe romanesti..bla..bla. Dar ce sa vezi, noi ca si tara, avem Ghiduri, legislatie, proceduri, oameni de verificat, doar ca astia negri mititei sunt atat de prosti incat, din cauza lor, noi nu avem posibilitatea sa facem fructe in Romania. Dle astia sunt atat de varza incat nici sa depuna proiecte nu sunt in stare. Dar mai nene, o clipa ti-a trecut prin minte faptul ca acele conditii din Ghid nu sunt posibile potentialilor beneficiari, ca e poate dificil sa ai proiect de plantare aprobat de nu stiu de ce Statiune, ca poate costurile standard sunt de c..t? Ei..cu siguranta asta ar insemna o evaluare mult mai atenta a lucrurilor si nu este timp de asa ceva. Decat sa incercam sa deslusim lucrurile si sa le facem functionale pentru 41a nu mai bine trecem noi la subventii, ca sa vezi acolo ce repede decurg lucrurile. (Aici, involuntar, imi vine in minte fata lui Potorica, foarte inciudat pe AFIR:)), cine stie ce coate in burta si in spate or fi fost in relatia FNGAL si AFIR).
  • M 42 si 42a – aprox. 63 mil euro. Justificarea diminuarii este aceea ca in Romania, in general, procesatorii sunt  doar pentru produse traditionale, bio, gen produse de nisa, si din cauza asta este o rata scazuta a interesului pentru aceaste submasuri. Mda:)).. In Romania, o mare parte din populatie pune pe masa ce apuca..si in general produse procesate in afara (in special Ungaria, Bulgaria si poate Polonia). Romania este obisnuita sa exporte materie prima ca mai apoi sa importe produse finite. Involuntar imi vin in minte discutiile cu atat de multi beneficiari. Exista la nivel de tara un interes atat de scazut pentru partea de procesare, incat este greu de inchipuit. Romania se prefera a fi de consum si nu de dat valoare adaugata materiei prime. Dar asta este deja o alta discutie, care cu siguranta, la final, se lasa cu gust amar.
  • M 6.3. – aprox. 45 mil. Justificarea este destul de reala aici si nici nu as putea fi in dezacord. O principala problema in mediul real este inexistenta unor documente cadastrale si slaba organizare a acestor lucruri la nivel de administratie locala, judeteana, OCPI si ce mai vreti voi! Dar asta in niciun caz nu as pune-o doar pe seama lipsei de interes a populatiei. Desi fara sa vreau de multe ori imi imaginez acest cadastru national cu furci si sape:)) doar asa gandindu-ma la caracterul romanilor:))
  • M 6.5 – aproxi. 100 mil. Dumnezeu sa ma ierte da nu am inteles niciodata de ce submasuri de genul asta au avut o finantare atat de generoasa din capul locului!
  • M 17.2 – aprox. 100 mil. Acum la genul asta de masuri ramane doar sa ne gandim la „Hai cu suta!”:)):)))

Cam asta ar fi in mare despre realocarile importante din cadrul acestei propuneri. In ceea ce priveste alte aspecte ar mai fi de mentionat propunerea de adaugare a 20% in plus la finantarea pentru Investitii colective pentru cei care vor sa depuna proiecte pe sM 4.2. Cat de atractiva o sa devina masura ramane de vazut, pentru ca iarasi ma gandesc la cum este perceputa asocierea la nivel de Romania!

Si o alta propunere destul de interesanta, care, totusi, ar fi de analizat si nu de crezut mot-a-mot, se regaseste la pag. 51 (gen Alte aspecte:))): ” Totodata, in cadrul fisei 4.1 – sectiunea costuri eligibile a fost introdusa ca si cheltuiala eligibila achizitia de animale, de plante anuale, precum si plantarea acestora

Astfel spus, despre cum vor arata alocarile pentru anul in curs si ce va fi nou…vom trai si vom vedea..evident daca o sa avem calendar estimativ si alte informari de genul asta.

Pana una alta, sa aveti un an bun, din cate puncte de vedere vreti voi, sa avem proiecte de succes si sa fim cu toti mai buni si mai intelepti!


0 comentarii la “Despre modificari si alte asemenea!!!”
Comentariul tau