Zic sa dam startul ghidului de lucru cu AFIR! Azi cateva exemple adunate de mine, de-a lungul timpului, exprimate din punctul meu de vedere!

De retinut ar fi: Stiu ca sunt si experti care citesc acest blog, unii sa vada ce mai zice si asta, altii ca vor sa vada cum gandim, altii din curiozitate, altii pentru ca sunt de acord cu ce spun, doar ca ei au o fisa a postului, eu nu o am. Asadar, as vrea sa stabilesc de la bun inceput ca genul asta de articole are drept scop prezentarea modalitatii de lucru cu diferite OJ/CR-uri din tara si nu acela de a aduce jigniri, discriminari sau alte asemenea! Scopul este acela de a impartasi, noi consultantii, modul de lucru de la noi de acasa, sau din locurile vizitate de noi! Pe de alta parte, cred ca prinde bine si expertilor/personalului AFIR, prin prisma „‘curtea vecinului”.

Fiecare SM aferenta PNDR, are un Ghid al Solicitantului/Fisa de verificare a cererii de finantare, Manuale de achizitii, plati! Intr-o realitate perfecta ar trebui ca toate proiectele sa fie verificate in functie de aceste documente, intr-un mod unitar, fara variatii de la o zona la alta, fara interpretari! Doar ca in practica de zi cu zi, modalitatea aceasta variaza de la un judet la altul, sau si mai mult de la un expert la altul, in cadrul aceleasi structuri, si avem in prezent fise de verificare a proiectelor reinterpretate!:))

Azi despre OJ Neamt (pentru ca pe acolo am depus multe proiecte) si OJ Vrancea (ultimul intrat in portofoliu). Repet! – Este pur si simplu o analiza, fara atacuri, pur si simplu obiectiv!

OJ Neamt – Cereri de finantare:

  • Scrisorile de informatii suplimentare sunt foarte scurte, o pagina – max 2, fara multe explicatii, de genul ”corelati informatiile din cererea de finantare cu cele din studiul de fezabilitate”. In urma acestei solicitari, trebuie sa iei din nou totul la verificat si sa vezi unde ar fi de fapt problema. Desi solicitarea iti indica ceva simplu, ar trebui sa prezinti totul modificat! Apoi cand prezinti solicitarile, de fapt tu nu ai inteles la fel ca expertul, pentru ca nu poti citi ganduri si atunci devii un consultant varza! Din punctul meu de vedere scopul scrisorii de informatii este acela de a clarifica, in mod punctual, problemele identificate. Nu se poate raspunde conform cerintelor atata timp cat cerintele nu sunt expuse.
  • Verificarea conditiilor artificiale – solicitari de contracte de utilitati la vizita pe teren, accesului neingradit, verificarea spatiilor cu un fel de frica, pe stilul DNA. Nu toti solicitantii sunt hoti! Unii pur si simplu cred in posibilitatea asta de finantare!
  • Solicitare contract de comodat/schita cu acces la spatiul de garare pentru sM 41, achizitie de utilaje agricole! Tare ne mai place sa ne complicam viata!
  • Verificarea „ochiometrica’ a firmelor din vecinatate, ce mai fac vecini, cu ce se ocupa! Mi se pare o exagerare! Sa nu ducem la exagerare verificarea asta, pentru ca ajungem sa nu mai avem proiecte in zona respectiva! Se creeaza un fel de respingere din partea oamenilor din zona, in momentul in care aud povesti despre astfel de comportamente! Si vestile astea zboara asa de repede si oamenii fug cu o asa viteza incat orice ai face tu ca si consultant sa ii convingi nu merge!
  • Verificarea pe teren este crunta! Verificarea pana la virgula a fluxului existent, a facturilor de seminte, contracte de custodie, locuri de depozitare.

OJ Vrancea – Cerere de plata

  • Stampila „PROGRAM FEADR’ se pune in partea de sus a fiecarei paginii, cam in acelasi loc, nu se pune pe unde se apuca. O Doamne! Atat pot sa spun la solicitari de genul! Tara arde si baba se piaptana!
  • La fiecare cerere de plata, la alte documente se pune si o copie  a contractul de finantare. Ei uite asta nu am inteles eu niciodata in organigrama asta a lor! Pentru fiecare beneficiar exista un dosar administrativ, care ar trebui sa cuprinda tot ce este legat de el, de la cerere de finantare, documente interne, contractare, achizitii, plati! De ce expertul ma pune pe mine, consultant, sa ii cer colegului sau de la cereri de finantare, documentul X, cand ar putea sa il ceara el! Nu exista comunicare, nu sunt colegi? Adica daca eu am nevoie de la un coleg de al meu de un act aditional, nu sun la centru sa il cer, il sun pe el, ca doar de asta suntem colegi, sa lucram impreuna, sa ne ajutam! Si inca un aspect, daca nu ma lasa pe mine memoria, in momentul reorganizatii Agentiei, si odata cu transformarea din APDRP in AFIR, s-a schimbat si structura organizatorica, in sensul in care exista un responsabil de proiect si el ar trebui sa stie tot legat de proiectul ala, si sa faca de toate! Si sa stabilim, una este sa te ajut si alta este sa ma iei la suturi ca nu am repectat o procedura imaginara.
  • Contul bancar trebuie trecut in cererea de finantare, chiar daca nu este obligatoriu, chiar daca procedura nu spune asa ceva! Ne duce la un fel de neconformitate! (asta nu face obiectul cererii de plata dar mi-am adus aminte:)))
  • Declaratia de esalonare se pune in interiorul cererii de plata, dupa OPIS-ul 0. Sa ne intelegem! Conform procedurii de plati, declaratia de esalonare este un document, cererea de plata este un altul, ele se inregistreaza separat, se pot depune separat! Declaratia de esalonare aduce la cunostinta AFIR-ului perioadele de timp in care se vor depune cereriile de plata si valorile estimative! Dosarul cererii de plata are drept scop decontarea cheltuielilor efectuate! Este ca si cum la Cererea de finantare, ai pune dosarul de achizitii servicii SF/Cerere de finantare! Deci nu! Aici este primul loc in care am intalnit acest mod de lucru!

Pentru azi cam atat! Daca exista consultanti care au exemple de lucru le pot posta in comentarii sau mi le pot trimite, eu urmand a le posta aici! Scopul articolelor este de a ne usura noua munca!

Proiecte de succes!

 


1 comentariu la “AFIR – „Cîte bordeie, atatea obiceie””
  1. Iulia Samoila: AFIR – „Cite bordeie, atatea obiceie” | | Finantare.ro a spus:

    […] Mai multe detalii pe blog […]

Comentariul tau