Prezentul articol a fost, initial, gandit doar pentru prima parte din titlu, insa tocmai când ma pregateam de publicarea lui..m-am gandit sa intru pe FB sa vad ce mai face lumea:))..si hop-top si dl. ministru la rampa..ca vezi Doamne treaba cu depunerea pe hartie era mult mai desteapta decat depunerea online:))..pe bune?? Sigur nu e de la canicula?? Poate, totusi, ati stat cam mult prin soare si nu prea se recomanda dle ministru..face rau la creieras.. In fine, azi o sa aduc in dezbatere 2 subiecte, pentru simplul motiv ca primul este important in derularea achizitiilor iar peste al doilea nu puteam sa trec:)).

I. Ieri am intrat pe pagina de FB a AFIR sa vad ce mai e nou. Nimic. Nicio postare noua. Totusi ma uit la postari mai vechi care au comentarii recente si vad un link catre pagina de internet a unei firme de consultanta care posteaza o corespondenta cu cei de la AFIR (http://www.2000lch.ro/o-luna-de-foc-sesiune-brainstorming-in-cadrul-afir). Va dati seama… cand am citit titlul „Victorie in lupta cu AFIR” am inceput sa ….in fine…. Cei de la 2000lch au pus o serie de intrebari legate de procedurile de achizitii pentru exercitiul 2014-2020. Ce m-a frapat a fost raspunsul AFIR la primele 3 intrebari, care, in rezumat, ar trata subiectul divizarii serviciilor de acelasi tip. Recunosc ca, intrebarea nr. 1 nu mi se pare pusa corect, poate gresesc eu. Oricum intrebarea nr. 1 este cam asa: Daca un beneficiar doreste sa achizitioneze servicii de consultanta privind intocmirea Cererii de Finantare cu 14.999 euro si servicii de proiectare intocmire SF cu 14.999 euro este obligat sa aplice procedura Selectie de oferte?

Inainte de a va preciza raspunsul AFIR la aceasta intrebare, eu zic sa ne uitam putin in INSTRUCTIUNILE DE ACHIZITII PENTRU BENEFICIARI PRIVATI, pagina 6:

“Este interzisa divizarea achizitiilor de acelasi tip respectiv servicii, bunuri sau lucrari a caror valoare depaseste 15.000 de EURO fara TVA, in contracte mai mici cu scopul evitarii procedurii de selectie de oferte. Sunt considerate servicii, bunuri si lucrari de acelasi tip urmatoarele: 

Servicii de acelasi tip (deviz financiar cap.3):

  1. Studii de teren (geotehnice, geologice, hidrologice, hidrogeotehnice, fotogrammetrice, topografice si de stabilitate a terenului pe care se amplaseaza investitia).
  2. Proiectare si inginerie (SF / PTH + DDE + Documentatii pentru avize acorduri si autorizatii + expertiza tehnica + audit energetic/ Verificare tehnica)
  3. Consultanta (consultanta la elaborarea, studiilor de piata, de evaluare, la intocmirea cererii de finantare / Consultanta in domeniul managementului investitiei sau administrarea contractului de executie)
  4. Asistenta tehnica (AT din partea proiectantului cand aceasta nu intra in tarifarea proiectului / Diriginte de santier).

Nota: „/” reprezinta „sau”

Lucrari de acelasi tip:

  1. Cap. 1.2 + 1.3 + 4.1 + 4.2 + 4.3 + 5.1.1 + 6.2 Executie de lucrari.
  2. Cap. 2 Asigurarea utilitatilor necesare obiectivului.

Bunuri de acelasi tip:

  1. Cap. 4.4 Utilaje si echipamente fara montaj, mijloace de transport, alte achizitii specifice.
  2. Cap. 4.5 Dotari.
  3. Cap. 4.6 Active necorporale (ex programe software)

Tipul procedurii de selectie se stabileste in functie de valoarea totala a serviciilor sau bunurilor sau lucrarilor din fiecare linie bugetara mentionata.

Acum vine raspunsul AFIR, care suna ceva de genul: semnul „/” inseamna „si/sau”. Daca linia bugetara (eligibil+neeligibil) depaseste 15.000 de euro se aplica procedura „selectie de oferte”, daca este sub 15.000 de euro se aplica atribuirea directa. In plus studiile geo, topo, hidro etc fac parte din SF conform HG 28. Raspunsul este semnat de Directorul AFIR Eugen Popescu.

Buuuun, Acum ca ne-am zapacit de cap, eu zic sa formulam si noi cateva intrebari:

  1. Nu cumva, cei de la 2000lch au vrut sa supuna atentiei AFIR faptul ca, un beneficiar, in momentul in care doreste sa faca un proiect, nu are habar de nimic pana nu intalneste un consultant? Si nu cumva daca acel consultant ii face Cererea de Finantare cu 14.999 de euro si se incheie un contract, abia dupa intocmirea Devizului General si mai apoi a Bugetului Indicativ al proiectului se poate ajunge la concluzia ca procedura aleasa nu este tocmai cea corecta? Asta daca luam de bun ce ne spune domnul director.
  2. Nu cumva, motivul pentru care citim in INSTRUCTIUNILE DE ACHIZITII: Nota: „/” reprezinta „sau”, se refera la faptul ca Intocmirea Cererii de finantare si managementul investitiei sunt servicii diferite si etape disticte in realizarea unui proiect?
  3. Nu cumva domnul director greseste cand afirma ca semnul „/” inseamna „si/sau”, contrazicand manualul de achizitii. Culmea ca din 2009 pana in 2014 a coordonat serviciu ACHIZITII din AFIR.
  4. Nu cumva studiile de teren au linie bugetara proprie si pot ajunge in mod individual si separat de SF la valoarea de 14.999, putand fi atribuite direct? Chiar daca fac parte din SF?
  5. Nu cumva valoarea Studiului de Fezabilitate  si a  Proiectului Tehnic nu se cumuleaza deoarece  sunt servicii distincte (2 etape diferite de proiectare). Si nu cumva pentru contractele derulate prin PNDR nu se aplica art. 122 lit b din OUG 34/2006.
  6. Nu cumva precizarea din manualul de achizitii cu privire la urmatorul exemplu : „Asistenta tehnica (AT din partea proiectantului cand aceasta nu intra in tarifarea proiectului / Diriginte de santier” in care apare semnul buclucas „/” este cu scopul de a ne face sa intelegem ca avem doua tipuri de asistenta tehnica realizate de doi operatori distincti care nu au voie sa le contracteze cumulat. Adica proiectantul e proiectant si dirigintele este diriginte si nu pot fi amestecati. La fel si cu proiectarea si verificarea de proiect. Nu ne lasa legea!.
  7. Nu cumva Bugetul Indicativ se structureaza pe capitole, subcapitole si linii bugetare? Nu cumva avem capitolul 3, subcapitolul 3.5 – Consultanta, linia bugetara 3.5.1 – cerere de finantare si linia bugetara 3.5.2 – Managementul investitiei? Nu cumva avem capitolul 3, subcapitolul 3.6 – Asistenta tehnica, linia 3.6.1 – AT din partea proiectantului si 3.6.2 – AT diriginte de santier?
  8. Nu vi se pare cel putin ciudat faptul ca la alegerea tipului de procedura de achizitii se foloseste termenul LINIE BUGETARA iar in exemplele de servicii/bunuri/lucrari de acelasi tip avem termenul „Cap. 1.2 + 1.3 + 4.1 + 4.2 + 4.3 + 5.1.1 + 6.2 Executie de lucrari.”, Derutant nu?

Si totusi, „/” inseamna „sau” sau „si/sau”???

II. Asa cum se stie, au fost niste intamplari nu tocmai fericite pentru onoarea celor de la AFIR in ultima vreme. In primul rand s-a deschis sesiunea pentru publici fix in campanie electorala, când initial fusese anuntata mai tarziu, ulterior s-au spulberat contoarele AFIR pentru depunerea online, apoi s-a trimis corpul de control al ministrului sa vada ce smecherii s-au facut pe acolo si ca sa avem si cireasa pe tort s-a mai intamplat si povestea cu 4.1. Ca urmare a intamplarilor acestea AFIR a mai disparut si de FB..rupand astfel orice cale de comunicare cu publicul:)):)).

Desi totul zace intr-o amorteala si intr-o liniste de mormant..in sensul in care vizita corpului de control ori nu s-a mai terminat..ori acestuia ii este prea rusine sa spuna ce s-a intamplat..se trezeste dl. ministru sa ne arunce o pastila..gen sa pregatesti clientul inainte sa ii spui ca ii maresti factura:)). Ultimele afirmatii ale dansului le puteti gasi pe pagina celor de la Agrointel..ce pot eu sa va spun, mai pe scurt, este ca s-a ajuns,cumva, la concluzia ca depunerea pe hartie era mult mai „eficienta” decat depunerea prin sistemul online si ca sistemul IT este nefiabil.

Initial m-a bufnit rasul…dupa am zis ca asa ceva nu este adevarat..ca devenim din ce in ce mai cu pluta..sa nu zic idioti…DAR nu ai cum sa spui asa ceva.. Si mai stiti ceva..eu ca si roman m-am saturat sa vad cum se duc bani frumosi in buzunarele unora pentru sisteme din astea care costa o avere si sunt facute in mod intentionat sa nu functioneze.

Dar dupa ce treci de faza de amuzament, stupoare si enervare incep sa ti se invarta rotitele si o sa public aici cateva supozitii de ale mele:

  • Nu sistemul online are o problema..sa fim seriosi a functionat anul trecut si nu au fost mari probleme, totul s-a desfasurat in mod civilizat. Problema este ca se incearca cumva ocolirea transparentei, ca sa zic asa, sa fie in continuare pentru unii ciuma..pentru altii muma. Singura problema, din punctul meu de vedere, a sistemului online este scoaterea pragului de 120%..problema ce poate fi foarte usor eliminata, nu cred ca este nevoie de un sistem nou,care sa faca ce? Faptul ca nu au fost facute publice concluziile raportului corpului de control si se incearca acum scoaterea sistemului online ca singur vinovat..mi se pare ceea mai josnica scuza pe care o poti aduce opiniei publice ca si ministru. Vinovatii sunt altii..si aia sunt oameni..nu programe..si nu baietii de la IT..si daca o fi vreun IT-ist implicat in asta cu siguranta nu e singur.
  • Reîntoarcerea la epoca de piatra..in care umblam pe drumuri cu teancuri de hartie..sacose..si cate si mai cate nu este o solutie..nici macar una de criza..este o prostie..si in sinea ta..draga Ministrule stii ca asa e..nu incerca sa vopsesti gardul si sa ascunzi rahatul sub pres..nu asta este treaba ta. Solutia este la indemana ta si presupune scoaterea pragului de 120% si depunerea in continuare, in mod civilizat, online. Aplica treaba asta si iti spun eu ca o sa strangi mai multi fani decat cei pe care incerci sa ii acoperi acum. Asa ca iti recomand sa nu mai stai in soare..si daca da cu palarie..hidratare buna si o sa te regasesti intr-o stare mult mai buna! Sanatate si nu mai scoate prostii pe gura!

Proiecte de succes!


3 comentarii la “Directorul Popescu semneaza „ca primarul”?..si inapoi in Epoca de Piatra?”
  1. iulian Paraschiv a spus:

    Parerea mea este ca cei de la 2000LCH l-au suparat pe Popescu si acesta „le-a dat peste bot”. Nu pot sa cred ca un om care a reinventat acea litera „I” de la IMPREVIZIBIL, ar putea face o asemenea confuzie. Eu stiu ca este greu de inghitit un contract de consultanta de peste 15000 de euro (CF+MI). Nu cred ca trebuie luata in seama acea adresa. Manualul spune clar: semnul „/” inseamna „sau”. Deci, nu avem voie sa divizam SF sau nu avem voie sa divizam PTH. Nu avem voie sa divizam CF sau nu avem voie sa divizam M.I.

  2. Iulia Samoila: “Directorul Popescu Semneaza „ca Primarul”?..si Inapoi In Epoca De Piatra?” | | Finantare.ro a spus:

    […] Samoila scrie pe blogul sau despre cum se lucreaza la […]

  3. Constantin a spus:

Comentariul tau