Incep sa ma conving pe zi ce trece ca AFIR-ul ma vrea critic! De ce? Simplu – in fiecare zi imi ofera cate o provocare! In loc sa ma ocup de noi proiecte si sa fie totul bine, vine AFIR-ul si imi ofera cate un motiv in fiecare zi sa il critic..a inceput sa mi se faca teama sa nu scap critici de acum in Studiile de Fezabilitate:))! Inainte totul se facea asa sub o umbrela a linistii si starii de bine, a bucuriei ca este posibil sa iasa o treaba chiar buna din ceea ce scrii tu acolo, ca o sa mai fie inca o investitie realizata in Romania si o sa ai si tu cu ce sa te mandresti (nu doar AFIR). Acum, in schimb, citesti ghid, procedura, fisa de evaluare a proiectului si faci totul cum scrie acolo si tot esti un pic cu morcovul in fund ca poate ceva este sub semnul intrebarii, ca poate cineva citeste de la dreapta la stanga, ca poate nu ai explicat bine si se poate intelege altceva decat ceea ce ai vrut tu sa spui..si uite asa am creat toti o realitate al naibii’ de panicoasa, plina de frici si semne de intrebare, plina de vrajba si cu rezultat aproape de zero. De ce? Pentru ca suntem romani! Pentru ca nu suntem niciodata hotarati!  Pentru ca suntem prea supusi si lasi! Pentru ca avem un sistem bugetar bolnav pana in maduva oaselor! Pentru ca functionarii publici au fost angajati asa cum stim si pentru ca unii dintre ei au probleme in a tine in mana o stampila (nu sunt nici eu ceea mai desteapta sau priceputa in ale fondurilor insa cand ii vad pe unii creste inima in mine), dapai in a mai se numi si experti! si pentru ca noi, toti ceilalti suntem mult prea slabi sa reusim sa ne impunem niste puncte de vedere, sa vorbim si sa ne sustinem punctele de vedere! Da, noi toti ceilalti suntem vinovati pentru ca am creat toata procedura asta tampita si am facut expertul stapan peste noi, i-am dat atributii pe care nu le are, am preferat sa fim draguti sa nu ne „arda” si uite asa am dat putere unor oameni care nu sunt mai presus decat noi! Pentru ca am creat atat de multa birocratie si „experti” incat acum nu mai stim sa iesim din labirint!

1. Birocratie excesiva! Da! Inca o avem, si este multa! Insa in acelasi timp ni s-a dovedit ca se poate si fara (de exemplu sM 4.1 – in special pentru achizitiile simple – a devenit foarte accesibila si aici pot sa zic si eu BRAVO AFIR)! DAR exista multe alte aspecte ce lasa de dorit, si o sa ma rezum in acest moment doar la un exemplu (inca astept anexa conditiilor artificiale pentru SM  6.4 si 6.2. – stiu ca acolo ai potential prietene AFIR)

  • Transe de plata pentru proiectele cu constructii – montaj. Prefer sa incep de la finalul implementarii unui proiect pentru ca inca avem timp de remediere in aceea zona. Am inteles ca trebuie sa respectam legislatia in vigoare si totul sa fie ca la carte, insa nu o sa inteleg niciodata la ce sunt bune toate declaratiile de conformitate pentru materialele de constructii puse in opera. Nu contest importanta lor, insa nu inteleg de ce tu ca si institutie tii neaparat sa verifici niste documente pe care nu ai pregatirea necesara sa le verifici! Sa nu uitam ca multi dintre expertii pe plati nu au pregatire in domeniu! In acelasi timp, daca doresti sa soliciti aceste documente de ce in procedura nu este creata o limita valorica peste care sa ceri, de exemplu pentru material cu o valoare mai mare de 5000 lei/material/bun. Este pur si simplu obositor pentru oricine sa prezinte Declaratie de conformitate la sarma, cuie cu o valoare de 2 lei. Si apoi exista o carte a constructiei care se prezinta ISC-ului la momentul receptiei la terminarea lucrarilor si atata timp cat este incheiat acel proces verbal, este asumat de toate partile abilitate in domeniu. Din punct de vedere al bunei executii respectiv a calitatii materialelor puse in opera este mult mai abilitata o institutie precum ISC-creata in acest scop, decat AFIR prin expertii sai! Din start va garantez eu ca scoaterea acestor declaratii de conformitate din documentatia transei de plata ar duce la o scadere de min. 50 de pagini din hartogaraia prezentata. Un alt exemplu este cel al Referatelor de verificare pe specialitati pentru Proiectul tehnic prezentate la sectiunea alte documente la fiecare transa de plata – pur si simplu hartie aruncata la gunoi degeaba! Probabil ca o sa se gaseasca tot felul de argumente pentru mentinerea acestor documente in dosarul cererii de finantare insa as vrea sa amintesc ca ma refer la investitiile private iar pentru aceste proiecte majoritatea personalului nu este de specialitate ori nu a facut parte din departamentul SVT care a verificat proiecte pentru beneficiari publici! Prin urmare, daca eu nu sunt medic, cum as putea eu sa stabilesc ca un set de analize este corect sau nu?

2. Sistemul de verificare in special personalul angajat! La acest punct puteti sa scoateti cosul cu rosii si oua stricate ca nu am de gand sa tac si o sa spun in continuare tot ceea ce nu mi se pare corect! Banuiesc ca am stabilit faptul ca am eliminat din start expertii care sunt normali si au un minim respect fata de colaboratori! Tot am auzit de atatea ori cuvantul „expert” incat incep sa ma indoiesc de adevarata definitie a acestui cuvant! Conform definitiei: „EXPÉRT, -Ă, experți, -te, s. m. și f., adj. 1. S. m. și f. (Adesea adjectival) Persoană care posedă cunoștințe temeinice și experiență într-un anumit domeniu; specialist de mare clasă. ♦ Spec. Persoană competentă într-un anumit domeniu, numită de un organ de stat sau de părțile interesate pentru a face o expertiză„. Din definitie, chiar, putem identifica niste caracteristici destul de clare a acestei persone, cum ar fi: „posedă cunoștințe temeinice”, „Persoană competentă într-un anumit domeniu”. Ce fel de expert este acela care nu cunoaste, in primul rand, procedura de verificare a unui proiect  sau care nu cunoaste parcursul unui proiect si rezultatul cerintelor sale? Sau acela care are unele intrebari pe care imi e rusine sa le postez aici? Faptul ca de tine „draga expert” depinde soarta atator proiecte nu inseamna sa iti folosesti creierul asa cum trebuie si nu sa creezi povesti si situatii ce ar aduce si invidia unui autor de basme? Si ce este si mai suparator decat lipsa cunostiintelor este optica ta stramba incununata de o rautate de nedescris si actiuni indreptate spre razbunare! Ceea ce este intradevar suparator si frustrant pentru mine ca si consultant este faptul ca pe tine competitia nu te poate elimina..esti acolo pe vecie..sau pana se schimba clasa politica si vine noul director cu oamenii lui.. In schimb eu trebuie sa fiu buna in meseria asta si sa am grija sa duc cu bine cat mai multe proiecte sa pot sa am exemple de succes! Odata ce am calcat stramb se duce vorba de nu ma mai pot spala cu tot sapunul din lume (si oricum ai tu grija cateodata sa ma umpli de „respect”)! Insa atunci cand esti expert, chiar daca faci cu adevarat o prostie si tot e greu sa scape sistemul de tine!! Draga AFIR, crede-ma pe cuvant ca nu imi place treaba asta cu expertii si ca si mie mi-ar fi mult mai usor sa lucrez proiecte cu oameni normali si oki insa sunt unii de iti trebuie lada de lamaie dupa tine si in plus de asta pur si simplu nu stii cum sa ii explici ca greseste pentru ca niciodata nu stii cu ce ii atingi orgoliul de expert! Cred ca ar fi mult mai linistitor pentru noi sa ne limitam la denumirea uzuala de functionar public, cel putin asa nu mai avem atat de multe asteptari!

Prin urmare, uitandu-ne un pic in curtea noastra romaneasca vine si intrebarea fireasca: Cum am putea noi sa fim inovativi in administratia publica cu atatea bube in cap? Cum am putea noi sa trecem de limita mentala a punctului si a virgulei? Cum am putea noi sa vedem dincolo de bifa de pe fisa de evaluare? Raspunsul de atat de ciudat si niciodata potrivit! Cu forta nu se poate, cel putin cu forta unui director! Avem cel mai simplu exemplu, cel cu venirea in forta a dl SZAKAL si a ministrul agriculturii ACHIM IRIMESCU, sistemul te papa atat de repede incat nici nu te astepti! Dar nici cu binisorul nu se poate ca ajungem sa facem un rahat si mai mare decat acum! Nu de alta da mi-e frica sa nu inceapa sa ne solicite adrese de la persoane decedate si dupa o dam in sedinte de spiritism si alte prostii!! Cu explicatii temeinice si extrase din ghid/procedura/legislatie nu functioneaza pe toata lumea! Si atunci oare cum poti gasi o cale de mijloc? Liniste si sistemul „supune-te ca o sa iti fie bine” nu prea mai functioneaza nici pentru noi! Pana la urma urmei suntem si noi oameni si nu carpe! Avem si noi o limita a rabdarii si a nervilor, chiar nu as vrea vreodata sa ajung in postura incomoda de a fi nevoita sa insirui toate prostiile in fata unui expert..prefer sa imi pastrez o limita de diplomatie! Si atunci ce ramane de facut?

Proiecte de succes si stare de bine!

 

 


4 comentarii la “Inovatie in administratie!”
  1. Iulian Paraschiv a spus:

    Buna intrebare: CE RAMANE DE FACUT? Cu o Agentie in care nimeni nu plateste pentru nimic, ce mai poti face? Ce poti face cand in 2015 s-au pierdud 1,6 miliarde si nimeni n-a patit nimic? Ce poti face cu o Agentie care se lauda cu o reusita de 80% castig in Instanta? Oameni bunci, acest lucru echivaleaza cu o sentinta penala pentru ca e vorba de multi bani care automat afecteaza viata oamenilor. Nu poti baga la puscarie 20% oameni si sa te lauzi cu restul de 80%. Puneti-va in locul celor care au castigat si acum se chinuie sa-si pastreze proiectul (daca-l mai au si nu au fost executati). Ce poti face cu o Agentie care zice ceva in Ghid si face altceva in procedura. Apropo, nu am vazut mare valva in legatura cu asta si nici cu Anexele la 64 – conditii artificiale. Va dau un simplu exemplu: 2 oferte/3 oferte in procedura, introducerea exceptiei cu punctul de lucru la agricultori. Si sa nu uitam ca procedura a fost publicata a finalul sesiunii. NU A TIPAT NIMENI SA SPUNA CA AFIR SABOTEAZA PROIECTELE…. CA ASTA E SABOTAJ CURAT FRATILOR. LA FEL CUM E CU PROIECTELE DIN COVASNA CARE AU TRECUT PE SEST LA CONTESTATIE PE 62, zic unii ca ar fi al expertilor din OJ. Nu ma mira. Se practica… daca umbli cu borcanul de miere….. In fine, ma interesez de ceva vreme cum poate AFIR sa-si piarda acreditarea. Poate le dam o mana de ajutor. CE FACE CHIRURGUL CAND DA DE UN CANCER? Poate ne raspunde domnul IRIMESCU. P.S.: I-as intreba pe cei de la AFIR cum se descurca cu sesiunile active ca vad ca se depun proiecte in draci :))

  2. TUDOR a spus:

    Stimati colaboratori, Sunt mai mult ca sigur ca stimabila agentie AFIR nu va tine cont de sugestiile primite pentru modificarea conditiilor artificiale, aspect care reprezinta, in opinia mea, o sfidare si un afront pentru toti potentialii beneficiari din mediul rural. In Anexele ghidurilor publicate au ramas neschimbate aceleasi aberatii care au fost. Prin urmare consider oportun sa initiem o petitie online pentru demiterea persoanelor din AFIR care au intocmit si aprobat conditiile artificiale, inclusiv a ministrului Irimescu. Mai adaug si intarzierea neacceptata in publicarea ghidurilor si deschiderea liniilor de finantare. Petitia va fi promovata in mass media, asociatiior de profil, beneficiarilor, parlamentarilor, poate reusim sa trezim interesul si sa salvam PNDR 2014-2020!!

  3. Alexandru a spus:

    M-am interesat la o colega din CR7 si mi-a confirmat ca cele doua proiecte sunt ale angajatilor OJPDRP Covasna; unul SC DODOS TRANS SRL a fost picat initial chiar de colegii de la Covasna deoarece a avut codul CAEN autorizat, cum a fost cazul a 90% din proiectele picate pe 6.2 pe tara, a facut contestatie, CR-ul a respins-o dar la nivel central a admis-o !!! Eu am avut 6 proiecte neeligibile din acest motiv ! Ce facem, tacem in continuare ? Ar trebui adus in atentia d-lui ministru si opiniei publice acest caz, altfel vor continua ( si ne cam meritam soarta).
    Curios este ca daca analizam Raportul de contestatii din iulie au fostadmise doar cele 2 proiecte ale angajatilor AFIR…

  4. relu a spus:

    Cine este director la covasna acum? D-nul Szakal……

Comentariul tau