Odata cu publicarea Ghidului solicitantului final si a Start-ului pentru sesiunea de depunere proiecte deschisa pana in luna octombrie sau pana la depasirea plafonului anual alocat, am inceput cu toti sa citim/recitim informatiile disponibile. In acest articol as dori sa atrag atentia asupra unor mici „soparlitze” marca AFIR.

1. Cererea de finantare. In mare isi pastreaza aceeasi forma cu care ne-am obisnuit insa au mai aparut unele declaratii pe proprie raspundere menite sa puna la adapost Agentia. Ca si exemple:

– pct. 5 Declar ca eu si organizatia mea (asociatie sau intreprindere) nu suntem intr-unul din urmatoarele cazuri: (…)Incercarea de a obtine informatii confidentiale sau de influentare a Agentiei in timpul procesului de evaluare a proiectului si nu voi face presiuni la adresa evaluatorului. Mda.

– pct 7 Declar că asociaţii solicitantului nu au în derulare alte proiecte finanţate prin FEADR în cadrul aceleiaşi submăsuri. Aici as dori sa atrag atentia asupra conditiilor artificiale, sau a actionariatului respectiv administrator. Depunerea unui alt proiect este posibila dupa finalizarea primului.

– pct 14 Declar pe propria raspundere ca dosarul cererii de finantare in original, va fi identic cu dosarul cererii de finantare depus on line. In caz contrar, proiectul nu va fi contractat. Atentie la cum completati dosarul cererii de finantare si pastrati cu sfintenie ceea ce incarcati pe site.

– pct 15 In cadrul acestui punct solicitantul ia la cunostinta faptul ca ghidul solicitantului in forma actuala nu este chiar aprobat de Comisia Europeana si ca poate suferi unele mici modificari/completari. In cazul in care acest lucru se va intampla solicitantul este obligat sa isi actualizeze proiectul conform solicitarilor iar in caz de refuz isi va retrage proiectul. Aici nu mi se pare o abordare corecta din partea Ministerului in sensul in care lasa potentiali solicitanti sa gaseasca singuri aceasta informatie in Cererea de Finantare fara a face vreo alta mentiune in alt loc. Dar fiind prezenta in cerere, agentia este acoperita.

– pct 17 Va luati angajamentul ca in termen de max. 90 de zile de la data primirii notificarii de selectare a proiectului sa prezentati dovada cofinantarii si sunteti de accord cu blocarea a 50% din val. acesteia in cazul in care vorbim despre extras de cont. Desigur aveti si posibilitatea prezentarii unui contract de credit, insa aici vad foarte multe reticente din partea bancilor in a aproba credita fara existenta unui contract de finantare.

2. Studiul de fezabilitate. Sincer arata urat rau acel model si este si ciudat structurat insa ca si noutate pentru noi  consultanti – Analiza cost beneficiu. Adio Prognoze financiare:)).

3. Ghidul Solicitantului. Ca si noutati sau clarificari mai degrab:

– Lantul alimentar nu este un proiect integrat, in intelesul maririi cu 20% a bazei de ajutor de 50%. Lantul alimentar presupune productie – procesare si comercializare, insa bugetul va fi impartit in 2: 1 bucata buget productie ce poate fi majorat pana la 90% (doar daca avem un tanar fermier in intelesul M6.1., daca vorbim despre agromediu si agricultura ecologica insa intreaga exploatatie nu doar o parte si daca ne aflam in zona cu constrangeri naturale ori specifice) si 1 bucata buget comercializare + productie care presupune ajutor de 50% pt IMM si 40% pentru restul categoriilor de beneficiari. Aici eu am o intrebare scurta: CUM sprijina MADR crearea de lanturi alimentare?? Mie mi s-ar fi parut corect ca lantul alimentar sa fie inclus in categoria proiectelor integrate si oameni sa fie sustinuti intradevar prin ghid sa se dezvolte si sa dezvolte astfel de circuite nu doar asa sa vedem la TV ca se sprijina lanturile alimentare dar de fapt ioc. Insa probabil, ei considera ca sprijina lanturile alimentare prin punctaj – lanturile alimentare primesc un punctaj destul de bun, ce face diferenta. Eu ma gandeam ca daca vorbim despre sprijin vorbim despre intensitatea sprijinului.

– La nivel de documente depuse in momentul depunerii cererii de finantare este obligatorie doar depunerea documentului de la mediu iar documentele DSV si DSP se vor depune la faza de contractare, la fel si adresa cu contul bancar si dovada cofinantarii.

– In ceea ce priveste irigatiile, acolo se vede clar sprijinul acordat acestor investitii..:)). Murim de sete numai citind.

– Vizitele pe teren la nivel de cerere de finantare se vor efectua doar pentru proiectele care presupun modernizari. De asemenea evaluarea cererilor de finantare pentru C+ M se va efectua de catre CRFIR.

Recomadarea mea este sa cititi cu atentie Ghidul Solicitantului, cererea de finantare si restul de documente disponibile. Nu va aruncati sa depuneti proiecte fara a avea clarificate toate aspectele deoarece redepunerea este posibila o singura data. De asemenea atentie la calcularea punctajului, la evaluarea eligibilitatii proiectului si la calcularea ajutorului nerambursabil.

In rest, sa auzim de cat mai multe Proiecte de Succes!

 

 


3 comentarii la “SubMasura 4.1. – Analiza personala”
  1. bogdan ungureanu a spus:

    Buna ziua,
    Am o neclaritate cu privire la cresterea sprijinului cu 20% pt cooperative, motiv pt care am cerut celor de la Afir craiova clarificari , vezi mai jos dar nu am primit raspuns.
    O parere despre speta!?
    Cu respect!

    Buna ziua,
    In urma discutiei telefonice va rog sa imi comunicati modul in care se vor interpreta prevederile Ghidului Solicitantului pentru submasura 4.1 care la pagina 24 prevede:
    ” Intensitatea sprijinului nerambursabil se va putea majora cu 20 puncte procentuale suplimentare, dar rata maximă a sprijinului combinat nu poate depăși 90%, în cazul:
    a. Investițiilor colective realizate de formele asociative ale fermierilor (cooperative și grupuri de producători) și a proiectelor integrate; majorare cu 20 puncte procedurale pentru proiecte depuse de acest tip de solicitant şi care vizează combinarea a cel puțin două operațiuni care intră sub incidența a cel puțin două măsuri diferite, una dintre ele fiind măsura 4, și asigură accesul la finanțare a aceluiași beneficiar “

    Intrebarea este daca majorarea sprijinului se va face separat pentru cooperative si grupuri de producatori si separat pentru proiectele integrate sau trebuie interpretat cumulativ , pentru majorare sa fie si forme asociative si proiecte integrate.
    Primul argument in sustinerea modului de interpretare separat, 20% pentru forme asociative si 20% pentru proiecte integrate este declaratia ministrului Daniel Constantin data cu prilejul vizitei comisarului Phil Hogan:
    “În exclusivitate pentru Agrointeligența, comisarul Phil Hogan a declarat că noul PNDR al României va fi aprobat în următoarele două săptămâni. Afirmația comisarului este susținută și de ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Daniel Constantin, care a declarat, la rândul său, că în acest moment mai sunt câteva detalii de pus la punct pentru ca PNDR-ul României să fie aprobat în perioada următoare.
    “Încă mai avem câteva detalii de pus la punct în ceea ce privește viitorul program de susținere a agriculturii românești. Bineînteles trebuie să existe un acord de ambele părți. Vizita mea în România nu face altceva decât să ducă negocierile la un alt nivel. Fiind mai aproape de domnul ministru Daniel Constantin, zilele acestea o să mai avem câteva discuții pentru a pune la punct toate detaliile și de ce nu să armonizăm toate punctele de vedere. Tocmai faptul că sunt la dumneavoastră în țară mă va convinge – dacă nu a facut-o deja, de necesitățile și problemele pe care le întâmpinați. Eu cred că dacă lucrurile merg bine, în două săptămâni PNDR-ul României va fi aprobat”, a declarat pentru Agrointeligența, comisarul european pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală, Phil Hogan.
    La rândul său, referitor la calendarul anunțat de Phil Hogan, ministrul agriculturii Daniel ne-a declarat:
    “Ne bucură foarte tare vestea aceasta, în condițiile în care noi deja vom permite doritorilor să acceseze cele două măsuri: Instalarea tinerilor fermieri și Investiții în exploatațiile agricole, începând cu data de 25 martie, printr-o scrisoare de conformitate. Negocierile pentru noul PNDR sunt încă deschise și așa cum a spus și domnul Hogan încă mai avem câteva detalii de discutat, care desigur vor fi finalizate în următoarele două săptămâni, în așa fel încat să avem aprobat programul”, ne-a explicat ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale.

    Se pare că după îndelungi discuții purtate între oficialii români și cei europeni s-a ajuns la un numitor comun. Astfel, fermierii vor primi 20% suplimentar fonduri europene nerambursabile pentru cooperative, că fac parte din forme asociative. Nu se vor mai acorda însă, încă 20% și pentru integrarea producției. Totuși, fermele integrate vor fi stimulate.
    “În urma negocierilor cu Comisia Europeană am decis de comun acord să dăm 20% suplimentar nerambursabil pentru cooperativă, deși mi-aș fi dorit să oferim și 20% pentru parte de integrare, nu am putut face asta și atunci încercăm să acordăm punctaj suplimentar celor care decid să integreze producția.Uitați-vă la ferma vizitată împreună cu domnul comisar Hogan: avem o fermă integrată cu fabrică de nutrețuri combinate, avem îngrășătorie de suine și mai departe avem și partea de procesare. Un proiect integrat în toată regula! Totodată, comisarul european a apreciat că avem un an 2013, dar și 2014 în care exportăm mai mult decât importăm. Este adevărat că vorbim mai mult de materii prime decât de produse finite. Acesta este și motivul pentru care eu am susținut la Comisie stimularea proiectelor integrate” a adus clarificări, Daniel Constantin.”

    Al doilea argument este modul in care se face referire la cresterea sprijinului tot la pagina 24 la punctul c. :

    “c. Investițiilor legate de operațiunile prevăzute la art. 28 (Agromediu) și art. 29 (Agricultura ecologică) din R(UE) nr. 1305/2013; În cazul agriculturii ecologice (art 29) obținerea unei intensitati suplimentare de 20% pentru valoarea eligibilă a proiectului este posibilă doar dacă întreaga exploatație a beneficiarului este ecologică (în conversie sau certificată), în cazul art 28 (Agromediu), se acorda după cum urmează:
    1. doar pentru contravaloarea utilajelor usoare si a altor asemenea investitii utilizate in
    cazul pajistilor care fac obiectul sprijinului prin pachetele AGM 1, 2, 3 si 6; (Ex.: utilaje usoare
    pentru cositul fanalui, imprastiere gunoi de grajd, platforme pentru gunoiul de grajd, grajduri,
    atelaje pentru transport fan si gunoi de grajd etc.)
    2. pentru întreaga valoare a proiectului numai în cazul in care peste 50% din terenul arabil
    deținut în cadrul fermei se află sub un angajament în derulare in cazul pachetelor 4, 5 si 7 (Culturi
    verzi, Adaptare la efectele schimbărilor climatice și terenurile arabile importante pentru gâsca cu
    gât roșu ) cu conditia ca parcela de teren arabil care face obiectul acestui pachet sa reprezinte mai mult de 50% din terenul apartinand aceleasi categorii de folosinta;
    3. pentru contravaloarea investitiilor ce deservesc animalele ce fac obiectul pachetului nr.
    8 (rase locale în pericol de abandon) – contravaloarea se obtine inmultind procentul pe care il
    detine nucleul de rase locale în pericol de abandon in total efective de animale, cu total valoare eligibilă.”,
    in acest caz cresterea sprijinului este mentionata clar separat pentru fiecare in parte.
    Avand in vedere ca in acest moment nu sunt deschise decat trei linii de finantare, proiectul nu poate fi integrat deci nu se poate vorbi de acest tip de cresterea a sprijinului fapt ce duce la diminuarea procentului de sprijin de la 90% la 70%.
    In concluzie va rugam sa ne raspundeti cu celeritate pentru a putea elabora proiectul.
    Va multumesc!

  2. Mircea Gheorghiță a spus:

    Se scrie „În ceea ce PRIVEȘTE irigațiile” nu „În ceea ce privesc irigațiile”!

  3. iuliasamoila a spus:

    Multumesc, am corectat, aveti dreptate. Insa daca din tot articolul ati putut gasi doar greseli de exprimare sau scriere si nu de procedura sau interpretare a acestora inseamna ca eu mi-am indeplinit obiectivul.

Comentariul tau