In ultimul timp MADR se pare ca s-a trezit, are activitate, dle. Avem Baza de data cu preturi de referinta, incompleta, dar a aparut, au venit ” Informatiile suplimentare” de la Bruxelles pentru PNDR 2014-2020 (sper ca aveti acelasi sentiment ca un consultant), avem o noua procedura pentru plati, raport partial pentru M121 si un comunicat conform caruia la începutul 2015 se incepe rezilierea pentru contractele care nu se implementeaza.

Tema articolului de astazi este rezilierea contractele si despre cat de „sentimental” se va face aceasta. Sa începem cu materialul clientului: „AFIR va rezilia toate acele proiecte care nu au plăți și nu mai au șanse reale de finalizare, evident în urma unei analize foarte atente și după dezbateri cu beneficiarii implicați. Trebuie să luăm această măsură cât mai urgent, chiar de la începutul anului 2015 pentru a permite utilizarea corectă a fondurilor europene pe care România le are la dispoziție pentru finanțarea agriculturii și pentru dezvoltarea mediului rural. Astfel, toate fondurile care acum stau blocate nefiind solicitate de beneficiari, vor fi redistribuite imediat către acele măsuri care au deficit de finanțare. Prioritatea noastră este evitarea blocării finanțărilor europene acordate pentru agricultură și dezvoltare rurală.” director AFIR, David Eugen POPESCU

Bun! Acus’ sa facem putina analiza pe text:

1. Din declaratie deduc ca singurii vinovati pentru neimplementarea proiectelor sunt beneficiarii. Astfel exista niste beneficiari care au dormit pana acum si AFIR a ajuns la capatul rabdarii, trecand astfel, la masuri drastice. Banuiesc ca, din „analiza foarte atenta  si dupa dezbateri cu beneficiarii implicati” vor rezulta si motivele pentru care beneficiarii nostri au dormit pana acum.  Sper ca analiza asta foarte atenta nu se va face ca in cazul IRD – urilor, unde vorbim despre conditii artificiale, chiar daca avem doar acelasi consultant, ca apoi sa spunem ca de fapt nu e asta, e vorba despre Curtea de Conturi care a desoperit niste nereguli, despre punctaje prost acordate, dar nu despre conditii artificiale.

2. Prioritatea noastra a fost/este/va fi absorbtia fondurilor europene – asta era fraza corecta, macar asa de dragul discursului. Insa in schimb, „noi” am vrea sa  mai reziliem niste contracte pentru a face rost de niste bani sa-i alocam Pilonului I, ca el are un impact mai mare si e si mai usor de acordat. Daca toate declaratiile astea de „vom face, vom realiza, vom simplifica, vom eficientiza” ar fi pe bune, am fi si noi pe langa Polonia. Sau sa fie doar o eroare de comunicare intre departamente?? Sau ce??

Insa motivele adevarate pentru care proiectele au ajuns impas sau pentru care risca sa fie reziliate sunt urmatoarele:

– Exista contracte de finantare care s-au semnat tarziu (luna august 2014, pentru proiecte care prevad lucrari de constructii). Din vina cui? Dumnezeu mai stie! GAL-urile si-au inceput implementarea strategiei prea tarziu, evaluarea proiectelor a durat prea mult, contractele s-au semnat prea tarziu, „am murit” încercând sa avizam achizitiile, nu am gasit finantare, etc. etc..

– Orice neconcordanta identificata in Proiectul tehnic fata de studiul de fezabilitate, trebuie clarificata prin act aditional aprobat de AFIR. Durata de evaluare a unui act aditional este de 3 luni. Abia dupa aprobarea actului aditional pot fi incepute procedurile de achizitii. Mda..probabil ca suntem cam singurul program care face acte aditionale pentru schimbarea dimeniunii unui scaun, sau pentru 3 cm in plus sau in minus la o cladire.

– Procedura de achizitii este greoaie si te scoate la pensie pe bune, chit ca esti beneficiar, expert sau consultant. Tot vorbeam despre masuri de simplificare a procedurii de achizitie pentru lucrari, articolele trecute, si spuneam faptul ca termenele sunt foarte mari si se pierde mult timp, insa sa ne gândim si la aspectul privind transparenta. Manualele de procedura, in ceea ce priveste transparenta, au evoluat, am trecut de la invitatii de participare transmise catre minim 3 furnizori, la anunt in ziar si mai nou la postarea pe site-ul AFIR. Problema este ca indiferent de transparenta castigata, in continuare o achizitie este avizabila daca avem minim 3 oferte conforme. Cu alte cuvinte daca in urma postarii pe site, apare un singur ofertant cu o oferta conforma nu e oki pentru ca nu avem min. 3 si trebuie sa o luam de la capat cu postarea pe site si mai pierdem iarasi 15 zile lucratoare. Deci daca vine un ofertant pe ceilalti 2 mergeti si ii luati de pe strada ca sa aveti o achizitie conforma. Prin urmare care mai este rolul celor minim 3 daca avem transparenta??  Mama lor de manuale!

– S-a tot vorbit de posibilitatea incasarii unui avans de la AFIR. Pe langa faptul ca acesta poate fi incasat dupa avizarea dosarului de achizitii majoritare (lucrari sau utilaje), mai exista si „impotenta” bancilor. Sunt curioasa sa stiu cati beneficiari privati au apucat sa incaseze avansul? Din discutiile avute cu multi dintre ei am dedus ca bancile nu sunt interesate sa elibereze scrisori de garantie bancara daca beneficiarul nu poate lua si creditul de investitii. Este prea riscant pentru banca. Iar chestia cu Fondul de Garantare este praf in ochi.

– APDRP s-a transformat in AFIR. Astfel au fost create departamente distincte – Agricol si Nonagricol. Inainte aveam experti pe achizitii care avizau si proiecte agricole si pensiuni turistice si hale de productie. Acum fiecare este cu treaba lui. Prin urmare daca la departamentul contractari nonagricol vin 10 acte aditionale pe masura 312 vom avea doar 2 oameni in loc de 5-6 care sa proceseze documentele. Este si normal sa dureze 3 luni aprobarea. Dar ce te faci daca te confrunti cu 150 de acte aditionale? Am vazut experti care au lucrat si sambata si duminica numai sa fie lumea multumita. Asta nu este o solutie. AFIR va trebui sa gaseasca o modalitate de a reduce volumul de munca, nu sa le sara expertilor sangele pe nas de dragul absorbtiei. Mai sunt si alte probleme, create chiar de noi consultantii, cu voia sau fara voia noastra. Pe langa asta trebuie sa recunosc ca sunt si beneficiari care chiar nu pot face un proiect. Consider ca este dreptul lor sa renunte la investitie, nu sa fie fortati de Agentie sa o faca. Apropo, in baza carei clauze contractuale AFIR va rezilia contractele de finantare?

Asadar, ma numar printre acele persoane care sunt in fond de acord cu rezilierea „proiectelor moarte de – a binelea” insa intr-un mod total corect si cu fundament, in special pentru proiectele din 2010-2011 care au depus doar acte aditionale de prelungire si pe ici pe acolo, cate un dosar de achizitii, neavizat si ala. Sa nu ajungem in situatii asemanatoare IRD-urilor, pentru ca e foarte posibil sa numaram pe degete proiectele ramase. Iar daca am fi vrut cu adevarat sa nu ajungem in pragul blocarii fondurilor europene probabil ca am fi inceput acest proces de prin 2012. Acum este prea tarziu, mult prea tarziu pentru implementarea proiectelor mari – de impact. Motivele pentru care am ajuns sa avem proiecte „moarte de-a binelea” sunt multe, insa in principal „magia fondurilor imprastiata de diversi si nepotrivirea acesteia cu realitatea din teren”.

 


4 comentarii la “PNDR 2007/2013 – Curatenia de primavara!”
  1. Sorin Georgescu a spus:

    Prea tarziu s-au gandit cei de la AFIR sa imbunatateasca strategia de implementare a proiectelor. Prea tarziu s-au gandit sa aplice si politica „conditiilor artificiale”. Prea tarziu s-au gandit sa grabeasca platile. Rezultatele PNDR 2007-2013 vor fi de rasul lumii.
    <>

  2. Oana Gherman a spus:

    Cainii latra / AFIR-u’ trece / Cui nu-i place / Poa’ sa plece / Si fonduri de mai vreti / De la noi nu mai vedeti

  3. Best MID Consulting a spus:

    Drept vorbesti Iulia…si da-mi voie sa-ti spun ca de la Iasi domnii experti ne-au adus la cunostiinta ca durata unui act aditional poate fi intre 6 luni si chiar un an, in conditiile in care perioada de implementare a unui proiect este de 9 luni…simpatic, nu? :)))

  4. Gabriel a spus:

    Cum sa mearga treaba cand AFIR timisoara nu iti da numar la dosarele de achizitii, le tine 4 -5 luni, fara exagerare, si dupa primesti raspuns ca este expirata perioada de depunere :)) si mai ai nevoie de un act adițional care mai dureaza 2-4 luni. Cred ca daca ar fi un control la dep. de achizitii ar fi ffff. grav. Pe langa asta mai sunt multe insa cel mai tare este atifudinea frustratilor care au ffff mult de lucru insa sunt toata ziu la tigara jos.

Comentariul tau