Ne aflam intr-un proces asiduu de constientizare a faptului ca toate cererile de plata pentru proiectele derulate prin PNDR 2007-2013 trebuie depuse pana la data de 31.09.2015.  Deja toate site-urile de profil au preluat stirea potrivit careia „Termenul final pentru depunerea ultimelor cereri de plata este ferm si nu poate fi prelungit. OK, am inteles este ferm si nu poate fi prelungit, insa care sunt optiunile pe care le avem? Este capabil MADR sa finalizeze cu succes implementarea PNDR 2007-2013 pana in data de 30.09.2015? In conditiile actuale, cu regulile prezente si „deschiderea catre beneficiari”  – IN NICIUN CAZ.

Varianta 1: Se schimba cu adevarat modul de abordare in implementarea proiectelor, de la Manualele de procedura pana la „deschiderea catre beneficiari a expertilor – nu doar la nivel declarativ” si rezultatul va fi multumitor.  Insa ca sa ne putem strange mainile in septembrie anul viitor trebuie sa lasam „strategia de eficientizare” si sa trecem pe bune la treaba, sa ne mutam activitatea de pe IRD-uri pe absorbtie pe bune.

Problemele sunt urmatoarele:

– procedura de evaluare, selectare si contractare – inca avem sesiuni deschise pe Grupurile de actiune locala. Reorganizarea agentiei acum a produs mai multa dezordine decat ordine, oameni care faceau doar transe de plata, fac achizitii, oameni de la cereri de finantare au trecut la achizitii, au fost preluate proiecte de la un expert la altul.. Nu era momentul acum pentru asa ceva, indiferent de cine incomoda pe cine.

– procedura de achizitii – dureaza mult prea mult. In cazul lucrarilor se intinde undeva la 2 luni de la publicare si pana la avizarea contractului de lucrari. Aici ne lovim de atatea bariere legale, pe care noi ni le-am creat incat nu mai este loc de intoarcere, decat sa micsoram termenul de asteptare: de exemplu 15 zile lucratoare: 5 zile de verificare si 10 zile de stat pe site invitatia. Dupa mai urmeaza 6 zile de contestatie si abia apoi încheierea contractului de lucrari si depunere dosar spre avizare. In cazul achizitiilor de utilaje, asteptam baza aia de date cu preturi de referinta ca pe painea calda, verificarea rezonabilitatii preturilor deja a ajuns la perne, paturi, becuri, etc. Ca sa nu mai mentionam ultima aberatie – verificarea rezonabilitatii bugetului – asta aparuta in ultimul Manual de achizitii, serios acum: cui ii vin ideile astea??. Rezolvarea este sa vedem odata baza de date cu preturi de referinta, acum, zilele astea si nu in ianuarie 2015.

– acte aditionale – termenul de verificare si acceptare a unui act aditional, inclusiv parcursul de la OJ la Centru, pana când ajunge sa intre in lucru este de 3 luni. Ganditi-va asa, am modificare solutie tehnica de la SF la PT, toate proiectele au, indiferent ca au fost depuse concomitant cele documentatii, ca la GAL-uri (desi depuse in acelasi timp Sf nu are o treaba cu PT – a cui o fi vina, Dumnezeu cu mila:))), nu se pot scoate la licitatie lucrarile de constructii, pana când nu exista un act aditional de acceptare a modificarilor tehnice semnat. Asadar daca ne aflam in sept. 2014 ajungem in dec. 2014 sa publicam pe site-invitatia, mai adaugam 15 zile lucratoare pentru deschidere, ajungem in ian. 2015, si vom avea avizare pe contractul de lucrari in feb 2014. De aici incolo, ordin de incepere a lucrarilor,daca este vreme buna bineinteles, daca nu asteptam sa iasa soarele. Si de acolo transe de plata, se executa totul conform PT si act aditional, daca mai apar modificari nu mai avem timp sa depunem acte aditionale. In cazul in care avem musai o dispozitie de santier ne asumam riscul sa pierdem o parte din bani.

– dosare transe de plata – of, rambursarea se face greoi, ajungem la 90 de zile, asta daca nu ne loveste un IRD. Am ajuns sa avem experti care  muncesc sa semnam contracte si altii care nu stiu cum sa mai faca sa ne ia banii inapoi. Asteptam implementarea hotararii conform careia beneficiarul va fi obligat sa plateasca doar partea de cofinantare intial. Functioneaza cu succes deja la alte programe de finantare. Insa repet, acum si nu la anul.

Probleme sunt, avem si solutii, insa trebuie sa avem deschiderea necesara sa vedem dincolo de punct si virgula. AFIR trebuie sa devina pe bune responsabila de gestionarea eficienta a fondurilor europene nerambursabile acordate prin PNDR si sa aiba ca prioritate absortia integrala a fondurilor europene si nu recuperarea sumelor primite si sa lucreze pentru beneficiar si nu impotriva lui.  Repet nu la nivel declarativ ca asta nu ajuta pe nimeni. Si, in acelasi timp, sa renunte sa mai prezinte rapoarte nefondate privind absorbtia fondurilor, realitatea este cu mult sub tabele excel:)))

Varianta 2: Continuam in acelasi stil, ca pana acum si la final o sa declaram PNDR 2007-2013 –  UN ADEVARAT ESEC. Sincer nu m-ar mira sa fie asa. Deja vad asa o exprimare oficiala pe „intelesul toturor din mediu rural care au si acces la internet in varf de munte” :  „Daca beneficiarii nu se incadreaza in acest termen, nu vor mai putea primi fondurile solicitate. Pe cale de consecinta, proiectul nu va mai putea fi finalizat si, in conformitate cu prevederile contractului de finantare (art. 2 Durata de realizare a investitiei), se va constitui debit total pentru intreaga investitie iar sumele acordate anterior vor fi recuperate in integralitate.” Spune bre’ sa inteleaga tot omul – Daca nu finalizati pana atunci ne dati toti bani inapoi! Adio vis european, Bine ai venit REALITATE ROMANEASCA!

 


1 comentariu la “PNDR 2007-2013 – Succes sau NU?”
  1. Sorin Georgescu a spus:

    Draga Iulia… PARIEZ PE VARIANTA 2. De ce? Pentru ca nu vad un altfel de final pentru PNDR 2007-2013. E tarziu, e prea tarziu. Dupa parerea mea, daca in momentul de fata exista un beneficiar care are proiect cu constructii si urmeaza sa semneze un contract de finantare… mai bine sa nu-l semneze. Cu o singura conditie, sa aiba toti banii si sa-si „aleaga” un constructor bun si rapid. In rest, cam 40% din proiectele aflate in implementare vor avea un final tragic.

Comentariul tau