PNDR  este primul program de finantare  in cadrul caruia se da startul finantarilor europene in perioada de referinta 2014-2020 iar conform tendintelor actuale la inceputul lucrarilor obisnuim sa taiem si panglica. Prin prisma acestui sentiment de mandrie s-a organizat in data de 20.05.2014 deschiderea primei sesiuni de cereri de proiecte pentru modernizarea exploatațiilor agricole prin Măsura 121 a Programului Național de Dezvoltare Rurală (PNDR) 2014 – 2020.

„Emotia” evenimentului a adus si unele declaratii nu tocmai potrivite din partea dl ministru, intrucat lasa „impresia” ca vorbeste in necunostinta de cauza. De la dl ministru zicere: „În cadrul noului PNDR vom avea mai puține măsuri decât în precedentul și aș dori să punctez faptul că s-a mizat foarte mult pe simplificare, pe limitarea pe cât posibil a birocrației. Astfel, se va observa că s-a redus numărul de documente, avize sau acorduri solicitate beneficiarilor. Ca o noutate, s-a introdus sistemul de depunere on-line, pe care îl vom și prezenta astăzi”.

– Prima parte a afirmatiei – adevarata,  noul PNDR va avea mai putine masuri decat precedentul, insa partea cu mizarea pe simplificare scartaie pentru ca eu, sincer, nu o vad. Pentru oricine doreste sa se convinga, ghidurile 121 si 121 -ferme familiale se pot consulta pe pagina http://www.apdrp.ro/ sectiunea investii PNDR. Acelasi text precum in precendetele, aceleasi avize, etc. Atentie mai apar strecurate unele texte care va pot oferi surprize la depunere – proiectul de semneaza de responsabilul legal, doar depunerea mai este permisa cu procura notariala.

– Urmatoarea propozitie nu este din aceeasi poveste, numarul de documente, avize sau acorduri NUs-a redus ci dimpotriva as putea sa mentionez avizul de la MADR pentru terenurile incadrate in categoria „pajiste”. Prin urmare nici gand de documente, avize sau acorduri mai putine.  Aici as atrage atentia tutoror carora doresc sa depuna proiecte  la textul despre fractionare, este la fel de firav ca si cel de pana acum insa intelesul nescris face pe toata lumea sa stea acasa. Intelesul de la 112 – cu disparitia cedentului din APIA s-ar parea ca se pastreaza la ferme familiale – acum depinde de la zona la zona bineinteles.

– Singura noutate si nu exemplu de noutate („ca o noutate” este o forma de exprimare pentru exemplificarea unei noutati ) este depunerea on-line a cererii de finantare insa numai in cazul 121. Despre depunerea on-line o sa-mi exprim parerea dupa experienta primei sesiuni, insa la prima vedere pare un lucru bun.

– Si pentru a ne incadra in aceleasi limite de comportament: Vorbim despre Versiunea 11 a Ghidului Solicitantului si nu Versiunea 10 – vezi subsolul fiecarei pagini din ghid. Eroarea se mentine si in versiunea finala. Elementar, dar ma gandeam asa, la nivel de autoritate!

Si ca si cum nu era suficienta, fraza anterioara, indrazneste sa mai arunce cateva perle..ca doar da bine la TV..De asemenea, pe zona de achiziții, acolo unde au fost foarte multe probleme pe care le-au întâmpinat atât autoritățile publice cât și beneficiarii privați, vom avea o lista de prețuri de referință pentru ca aceștia de urmă să nu mai fie nevoiți să parcurgă acea procedură complicată pe care o prevede procedura specială din PNDR. Analiza realista ar suna cam asa:

1. Pe zona de achizitii SUNT inca multe probleme si VOR fi atata timp cat procedura va suferi modificari de genul celor de pana acum. Zona de achizitii are probleme, nu din cauza beneficiarilor sau a expertilor (cu cateva exceptii) ci datorita Manualului de procedura care devine cu fiecare versiune tot mai ANORMAL – acum mai nou cerem verificarea rezonabilitatii preturilor.. Mare iti e gradina Doamne. Revenind, despre ce timp trecut vorbim?? Sa vorbim despre ceea ce se intampla acum! Sa vorbim despre ceea ce inseamna zona de achizitii in zona privata in cadrul PNDR – aberatii, anomalii, proceduri interminabile, etc, etc. Daca tot avem directori care vor absorbtie, de ce nu avem si solicitari catre departamentul care intocmeste manualele astea de procedurii??  Cine e mai in masura decat ei sa faca solicitari?? Oricum daca incepem sa vorbim despre achizitii nu mai gasim finalul articolului.

2. Vom avea o lista de preturi probabil la sfarsitul programului, in 2020. Daca tot am identificat aceasta problema, cu baza de data, de ce a trebuit sa asteptam mijlocul lui 2014 sa lansam  invitatii catre furnizorii de bunuri??  Oricum modul de solicitare ori ne va aduce preturi duble, ori nu va depune nici un furnizor nici o lista de preturi. Faceti un exercitiu de imaginatie, puneti-va in papucii unui furnizor, accesati site-ul http://portal.apdrp.ro/informatii_generale_informatii_utile_baza_de_date_cu_preturi_de_referinta si vedeti un pic cum ar fi? Aproape ca as putea paria ca o sa inchideti site-ul si o sa va vedeti de treaba in continuare.

3. Procedura  de achizitii si-a pierdut de mult  limita de complicabilitate, acum este absurda. Daca cineva isi inchiuie ca e complicata, lansez o invitatie, ca tocmai sunt in curs cu cateva, sa vedem cum i se mai pare dupa. Si hai sa va dau un simplu ex.: in momentul in care se propune scoaterea la licitatie a lucrarilor  se numeste comisia de evaluare si selectie. Comisie care ar trebui sa aiba competente in domeniu. Reamitesc vorbim despre constructii. In acelasi timp alegerea comisiei este restrictionata de procedura de evaluare, intrucat o comisie cu aceeasi membrii  poate participa la o singura licitatie. O comisie de evaluare are 3 membrii. Astfel va las sa faceti niste calcule si o sa vedeti ca ar trebuie sa facem o vizita la facultatea de constructii poate mai gasim niste membrii.

Concluzia e lesne de inteles pentru fiecare dintre noi! Si o sa se observe si in repulsia beneficiarilor fata de fondurile europene – ca doar noi asta urmarim sa dam banii inapoi, nu sa ne dezvoltam!

 

 

 


1 comentariu la “121 – Nou dar vechi!”
  1. Biz a spus:

    Genial articol. Azi nu mai lucrez nimic, numai citesc blogul tau. Felicitari Iulia!

    Solutia ADPRP la verificarea rezonabilitatii preturilor: Procedura cu 4 oferte. In caz ca nu ai auzit de ea functioneaza asa:

    – 3 oferte care sunt adresate ofertantului si participa la procedura

    – a 4-a oferta zisa „de referinta” care total intamplator cuprinde cam exact aceleasi produse si cantitati sau preturi unitare din celelalte 3, dar nu este adresata, ci e o oferta asa, generica, aruncata la intamplare in piata vasta de achizitii din Romania.

    Dar s-a respectat cerinta UE privind verificarea rezolnabilitatii preturilor si s-a pus dovada in dosarul administrativ al avizarii achizitiei. Subiect inchis, achizitie avizata favorabil. Mergem mai departe…

Comentariul tau